Het Nederlandse e-commerce landschap blijft maar groeien. Uit recente cijfers van het CBS blijkt ook dat mensen nog altijd meer online blijven kopen - en dat de groep die (nog) nooit iets bij een webshop kocht ook steeds kleiner wordt. Goed nieuws voor de toekomst van webshops in Nederland dus!
Het CBS meldt dat ongeveer 83 procent van de internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar afgelopen jaar online een bestelling deed, wat een stijging betekent van ongeveer 4 procent ten opzichte van 2012. Het winkelen bij webshops is dus wederom populairder geworden in ons land.
Nog nooit online gekocht
Het betekent wel dat er nog een relevante groep mensen is in die leeftijd die wel het internet gebruikt, maar die nog nooit online een aankoop heeft gedaan. Deze groep, 17% van de internetgebruikers, wordt dus wel steeds kleiner. In deze groep zullen ook veel ouderen zitten, wat betekent dat de groep de komende jaren alleen maar verder zal gaan slinken.
Frequente online shoppers
Wat wellicht nog wel interessanter is, en ook blijkt uit hetzelfde onderzoek van CBS, is dat het aantal frequente online shoppers ook toeneemt. Mensen dus die op regelmatige basis een online bestelling doen. CBS meet dat door onderscheid te maken tussen online shoppers die iets hebben gekocht in de laatste 3 maanden voor het onderzoek, of in de afgelopen 12 maanden.
De groep 'frequente shoppers' is verder gegroeid van 57 naar 60% van de mensen die online een bestelling hebben gedaan.
Leuk details bij bovenstaande is nog dat kleding en vakanties de meest populaire producten zijn om online te kopen, net als vorig jaar.
De cijfers geven aan dat e-commerce een gezonde groei in ons land blijft doormaken.Voor wat betreft de toekomst hoeven we ons in deze markt geen zorgen te maken, zo lijkt het. Terwijl veel branches onder de druk staan, en ook de reguliere detailhandel het moeilijk heeft, blijven de webshops gezamenlijk groeien.