In een poging om de e-commerce markt in de VS nog transparanter te maken, gaan veel webwinkels de komende tijd ook prijzen per unit aanbieden. Dat houdt in dat producten die in een bepaalde hoeveelheid gekocht kunnen worden, bijvoorbeeld 500 gram of 1 kilo, nu ook een vermelding krijgen wat de prijs per gram is.
Op deze manier proberen de e-commerce bedrijven het vergelijken voor consumenten nog makkelijker te maken. Zo zijn online supermarkten en webwinkels die voeding verkopen bijvoorbeeld al bezig om deze wijziging door te voeren. Grote namen als Walmart, Costco, Walgreen en Drugstore.com zullen mee gaan doen met deze verandering, die dus moet zorgen voor een nieuwe dimensie binnen online shoppen. Een woordvoerder van Walmart geeft een verklaring voor de doorgevoerde wijziging: ‘Het echte doel is om het online shoppen zo simpel mogelijk te maken. Het moet consumenten een beter inzicht bieden van hoeveel zij besparen als zij bij ons winkelen.’
In een aantal markten, zoals (dier)voeding, dranken, cosmetica en gezondheidsartikelen worden producten vaak in verschillende hoeveelheden aangeboden. Voor de consument is dat vaak verwarrend, omdat deze grote prijsverschillen ziet – uiteraard vaak door de verschillende aangeboden hoeveelheid, bijvoorbeeld 100ml tegen 250ml. Dat betekent dat de klant zelf moet gaan rekenen wat de voordeligste optie is. Een aangeboden prijs per ml zou dat probleem direct oplossen, en dat is dus ook wat er nu gaat gebeuren.
Voor webwinkels in Nederland zou een zelfde wijziging het vergelijken ook veel makkelijker kunnen maken. Ook in ons land zien we steeds meer webshops in de genoemde markten ontstaan, en die zouden profiteren van een dergelijke transparante opzet. We zullen zien of we deze structuur ook in ons land terug gaan zien de komende tijd.