Google Shopping is er natuurlijk al een tijdje. De producten van webwinkels die bij de zoekresultaten worden weergegeven wanneer iemand een relevant zoekwoord invult, is al langer te gebruiken in Nederland. Maar na de gratis testperiode werd het platform besloten, dat is nu anders.
Er was een periode dat Google Shopping gratis was voor iedereen die producten van een webshop wilde laten zien. Later werd dat enkel nog betaald mogelijk, maar die optie werd afgeschermd en was alleen op aanvraag beschikbaar. Google heeft het advertentieplatform nu openbaar gemaakt, zodat iedere webwinkel advertenties in Shopping kan aanmaken.
Google geeft aan dat er louter positieve ervaringen zijn geweest bij een aantal early adopters,die eenvoudiger meer verkeer naar hun sites wisten te trekken dankzij Shopping Campaigns, zoals het platform nu heet.
De advertenties werken als een module binnen het Adwords platform. Door middel van zogeheten Product Listing Ads worden advertenties aangemaakt voor bepaalde producten, die dan worden weergegeven bij relevante zoekopdrachten. De webshop betaalt daarbij per klik, net zoals we binnen Adwords gewend zijn.
Het grote voordeel van Google Shopping Campaigns tegenover een Adwords campagne, is dat de bezoeker direct op de juiste productpagina terecht komt. Normaal gesproken betaal je via Adwords per klik, waarna de bezoeker in veel gevallen (behalve wanneer de campagne echt goed specifiek is ingericht) op een ‘algemene’ pagina, waarna die bezoeker zelf nog naar een product moet navigeren.
Daarnaast is het advertentie format een stuk opvallender. Doordat Google Shopping direct een foto van het product laat zien, met daarbij ook een prijs, zal een bezoeker eerder klikken als deze echt interesse heeft – dat zal de conversie ten goede komen.
Door dit platform openbaar te maken kunnen nu alle webwinkels gebruik maken van de Shopping Campaigns. Voor velen een nieuwe manier om gerichte bezoekers naar de webshop te krijgen!