Afgelopen week is de jaarlijkse E-mail Benchmark gepubliceerd, een onderzoek naar de stand van zaken binnen e-mail marketing. Daaruit blijkt dat e-mail marketing voor bedrijven in Nederland dit jaar belangrijker wordt, maar er liggen ook flink wat uitdagingen.
Uit de resultaten blijkt dat er in Nederland meer e-mail geopend worden, ten opzichte van het vorige onderzoek. De cijfers van 2013 laten zien dat 25% van de verstuurde mails geopend wordt door de ontvanger, zo’n 2% hoger dan in 2012. Overigens hebben e-mails van e-commerce bedrijven en webshops met 26% opens nog iets beter gepresteerd dan het gemiddelde. Verrassend daarbij is wel dat het aantal kliks is afgenomen.
Daar ligt dan ook de grootste uitdaging voor bedrijven die e-mail marketing inzetten; de click-through rate (CTR). In 2012 werd nog in 4,43% van de gevallen doorgeklikt na het openen van de mail, in 2013 lag dat getal op 3,51%. Een flinke daling dus die laat zien dat dit kanaal nog steeds waardevol is, maar ook steeds lastiger wordt om succesvol in te zetten. De reden daarvan kan zijn dat consumenten steeds kritischer worden, en e-mails dus beter moeten worden afgestemd met relevante content om de ontvanger tevreden te stellen. Maar ook mobiel lijkt een grote rol te spelen.
Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat de CTR hoger ligt bij e-mails die worden geopend op een laptop of PC, dan op een mobiel apparaat als een smartphone of tablet. En dat terwijl in 2013 al meer dan 40% van alle e-mails op een mobiel werd geopend. Dit heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat mobiel de gemiddelde CTR omlaag heeft getrokken. De uitdaging die er ligt is om de mobiele gebruiker aan te zetten tot klikken; hierbij is het belangrijk da