De betrouwbaarheid van een webwinkel wordt vooral op prijs gebaseerd
Met de groei van e-commerce in Nederland zien we het landschap sterk veranderen. Het aantal webwinkels groeit maar door en dat betekent dat er ook shops tussenzitten van mindere kwaliteit. Ook de bezoeker heeft daar moeite mee en beoordeelt een ‘nieuwe’ webshop op verschillende onderdelen, maar vooral op prijs.
Wanneer een gemiddelde bezoeker een eerste bestelling plaatst bij een webshop wordt er goed gekeken naar de betrouwbaarheid van die winkel. Dat moet ook wel, wil je niet voor onaangename verrassingen komen te staan.
Ruigrok / Netpanel heeft, in opdracht van Consuwijzer, onderzoek laten doen naar het gedrag van online shoppers. Hoe beoordeelt een bezoeker een webwinkel en hoe gaat hij of zij te werk om de juiste informatie over die shop te vinden?
Prijzen zijn belangrijk
De prijzen van een webwinkel worden naast de prijzen van andere shops uit de markt gelegd om te zien of deze reëel zijn. Uit het onderzoek blijkt dat 15% van de online shoppers dit doet om de betrouwbaarheid aan te tonen. Iets minder, 14%, zoekt in Google naar ervaringen van anderen met de betreffende webwinkel.
Ook onderzoek op vergelijkingssites is een vast onderdeel van mensen die op zoek zijn naar informatie. Op deze sites zoekt 10% van de ondervraagden naar reviews en waarderingen. Eenzelfde percentage gebruikt de webshop zelf om contactgegevens op te zoeken, zodat deze paraat zijn mocht er onverhoopt iets fout lopen.
Voor de e-commerce markt is het goed om inzicht te krijgen in hoe de bezoeker denkt. Webwinkels kunnen ervoor zorgen dat de informatie die klanten zoeken duidelijk en snel te vinden is, dat komt de betrouwbaarheid enkel maar ten goede. Door een webwinkel te optimaliseren voor bezoekers zal ook het uiteindelijke resultaat er positiever uitzien, meer vertrouwen betekent immers meer bestellingen.