E-commerce en de feestdagen: een geslaagde combinatie
December is traditiegetrouw een belangrijke maand voor e-commerce bedrijven in Nederland. De feestdagen, zowel Sinterklaas als Kerst, zorgen ervoor dat veel online shoppers op zoek gaan naar een cadeau – een toename in online bestellingen is het gevolg. Hoe kun je een webwinkel het beste voorbereiden op de aankomende feestdagen?
Het begint allemaal met het denken vanuit de bezoeker. Iemand die online op zoek is naar een cadeau zal op zoek gaan naar relevante producten, vanuit die gedachte kunnen we een aantal interessante punten opstellen om de webwinkel optimaal in te zetten.
Cadeau categorie
De eerste stap naar een goede omzet tijdens de feestdagen is het inrichten van een categorie op de webwinkel met producten die interessant zijn voor online shoppers. In die categorie is het gemakkelijk om een cadeau te vinden, maak dat ook meteen duidelijk aan de bezoeker! Een banner als introductie die naar de categorie verwijst kan daar een belangrijke rol in spelen.
Dagaanbiedingen
Geen ruimte op de webwinkel om een tijdelijke categorie in te richten? Dan kan het ook waardevol zijn om dagaanbiedingen neer te zetten rondom de feestdagen. Een Sinterklaasaanbieding zal bij het binnenkomen van de webshop direct in het oog springen, indien deze relevant is. Ook rondom de Kerst kan dit natuurlijk prima worden ingezet.
Verzending: wanneer in huis?
Dikwijls een probleem voor webwinkels tijdens de feestdagen: klanten bestellen op het laatste moment een bestelling maar verwachten de producten wel de volgende dag in huis. Rondom de feestdagen kunnen er echter vertragingen ontstaan; uw bedrijf sluit eerder, PostNL stopt eerder, etc. Zorg dat de informatie op de webshop actueel is, zodat de bezoeker (voordat deze een bestelling plaatst) op de hoogte is van eventuele afwijkingen in de levertijd. Zo voorkomt u teleurstellingen én extra werk aan uw kant.