In 2012 is het aantal betalingen dat online met iDeal uitgevoerd is, wederom flink toegenomen. Afgelopen jaar steeg het aantal iDeal transacties met 24,9% ten opzichte van 2011. Er werd 117,2 miljoen keer van iDeal gebruik gemaakt om een betaling te doen, wat zorgde voor een record transactievolume van 8,8 miljard euro.
De toename van webshops (die afgelopen jaar ook een record omzet vestigden) in Nederland laat zich dus ook zien in de toename van het aantal iDeal transacties. De tevredenheid van Nederlandse online shoppers over de betaalmethode is nog altijd hoog: 55 procent van de consumenten in ons land gebruiken het liefst iDeal om in een webshop te betalen te doen, zo kwam er uit onderzoek van Currence (de beheerder van iDeal) naar voren. Daarmee is het nog altijd onze favoriete betaalmethode online.
Populariteit
Die populariteit is overigens wel iets gedaald ten opzichte van 2011, toen het percentage onder consumenten nog 59 procent was. De verwachting is dat dit te maken heeft met een aantal grote storingen die we het afgelopen jaar hebben gezien, waardoor mensen niet via iDeal konden afrekenen. Dat zal ervoor gezorgd hebben dat een klein gedeelte van de gebruikers is afgehaakt. Goed nieuws is dat Currence op dit moment bezig is met een storingspagina die gebruikt kan worden door webshops om haar bezoekers te informeren over eventuele storingen, en de verwachte duur van de problemen. Daardoor zal de consument de aankoop eventueel uitstellen, in plaats van deze te doen via een alternatief betaalmiddel.
Voor komend jaar wordt er wederom een groei verwacht. Mede door de toename in het mobiel kopen van producten (zogeheten m-commerce) moet iDeal opnieuw een sprong maken – steeds meer banken zullen de mobiele variant van de betaalmethode gaan aanbieden, waardoor het aantal transacties verder zal gaan oplopen.