Voor het eerst in de historie van e-commerce hebben tablets de smartphone ingehaald, wanneer het aankomt op hoeveelheden bezoekers. Het tekent de opmars van die apparaten, waarmee de e-commerce markt alleen nog maar meer te maken zal gaan krijgen.
Adobe heeft onderzoek gedaan naar de huidige situatie, waarin mobiel gebruik bij webshops een grotere rol lijkt te spelen – dat klopt ook. In onderstaande graphic is te zien dat tablet op dit moment 8% van het globale traffic naar webshops veroorzaken, terwijl smartphones op 7% zitten. Dat betekent dat 15% van alle webwinkel-bezoekers dat via een mobiel apparaat doet. Die cijfers zijn een gemiddelde en wereldwijd, wat betekent dat in landen zoals de onze (waar mobiel internet al een tijdje gemeengoed is) de cijfers zomaar hoger kunnen liggen.
Drie jaar geleden werd de eerste iPad pas gepresenteerd. In dat korte tijdsbestek heeft de tabletmarkt zich weten te ontwikkelen tot een enorm geliefd apparaat, ook om online te winkelen. Onderstaande grafiek laat zien dat de groei alleen maar harder gaat – er zijn zelfs experts die verwachten dat al in 2014 (!) de mobiele apparaten meer verkeer gaan brengen dan desktops.
Aanpassingen in e-commerce
De ontwikkelingen zullen vragen om bepaalde aanpassingen in de e-commerce markt. Webshops zullen bijvoorbeeld meer rekening moeten gaan houden met mobiele gebruikers: met
responsive webdesign kan een webshop alle gewenste vormen aannemen, om iedere gebruiker perfect te kunnen bedienen. Ook een aparte mobiele webshop is natuurlijk een optie.
Makkelijk mobiel online betalen
Daarnaast is het wachten op de mobiele versie van iDeal, die mobiel afrekenen makkelijker moet gaan maken. Er wordt vanuit Thuiswinkel.org bijvoorbeeld
druk uitgeoefend op de banken om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Met die aanpassingen zal mobiel e-commerce echt een vlucht moeten gaan nemen.