73% meer online aankopen via mobiel in Nederland in 2e helft 2012
Mobiel heeft een grote toekomst binnen e-commerce, zo is de verwachting van verschillende experts en onderzoeksbureau's. Tot nu toe bleven de daadwerkelijke cijfers nog een beetje achter bij die verwachting, maar daar lijkt nu toch echt een einde aan te zijn gekomen – dat kunnen we concluderen uit de resultaten van een recent onderzoek.
Blauw Research heeft online aankopen via mobiel onder de loep genomen in opdracht van Thuiswinkel.org, en daar zijn zeer positieve cijfers uit voortgekomen. In de tweede helft van 2012 zijn er 73% meer online aankopen via mobiel gedaan ten opzichte van die zelfde periode in 2011. Er waren 1,7 miljoen consumenten die een aankoop deden.
Productsoorten
Van die groep consumenten hebben 1,4 miljoen mensen een aankoop gedaan zoals kleding, boeken, sportartikelen of andere fysieke producten. Het overige deel deed een digitale aankoop, vooral apps. Wanneer de laatste groep buiten beschouwing wordt gelaten werd er in mobiele e-commerce een omzet van 310 miljoen euro genoteerd, wat neerkomt op 6% van de totale webwinkelmarkt.
Wat opvalt is dus dat steeds meer mensen via een tablet of smartphone een fysiek product gaan bestellen, in plaats van met een traditionele desktop of laptop. Het is wel duidelijk dat Nederlandse webshops hier steeds meer focus op moeten gaan leggen.
Verder wordt duidelijk dat bestellingen via mobiel een lagere orderwaarde hebben dan via de PC. "Dat heeft vooral te maken met gewenning en vertrouwen", geeft Blauw aan. "De helft van de mobiele kopers koopt grote en dure aankopen liever nog via de laptop of vaste computer."
Groei mobiele aankopen zal aanhouden
De verwachting is dat deze groei in 2013 zal gaan doorzetten. De cijfers van Blauw liegen er niet om: dit jaar moet de omzet uit mobiele e-commerce gaan stijgen tot een miljard euro, wat betekent dat het verantwoordelijk gaat zijn voor zo’n 10% van de totale e-commerce markt.