De e-commerce markt wordt drukker en drukker. In iedere markt neemt de concurrentie toe, en dus moeten webshops zich gaan richten op innovatieve manieren om de shop te verbeteren en zich daarmee te onderscheiden. We hebben 4 mogelijkheden op een rijtje gezet.
Praat met de klant..
..ook via de webshop! Door actief klanten te benaderen om te vragen naar hun ervaringen, en deze eventueel ook te delen in de vorm van een review, zorg je ervoor dat de shop menselijker wordt. Door te bedanken voor een positieve review, of een negatieve review op te lossen (op de webshop zelf!) versterk je dat alleen maar.
Denk aan de details
Voor een kledingwebshop geldt bijvoorbeeld dat de maten van S tot XL zullen lopen. Maar wat als iemand kleiner is dan gemiddeld, en moeite heeft met een S te vinden die past? Denken aan dit soort details zorgt ervoor dat de shop opvalt, en kost niet meer dan een simpele regel tekst om een extra groep gebruikers aan te spreken.
Personalisatie
Voor kleinere webshops lastig, maar denk er toch eens over na: door aan te bieden om een bestelling in te pakken als cadeau, of een persoonlijke boodschap te laten toe voegen, bied je als webshop een meerwaarde ten opzichte van de concurrentie.
Sociaal zijn
Social media neemt een steeds belangrijkere rol in. Maar gebruik het niet enkel als verkoopkanaal. Bouw aan een community. Verkoop je bijvoorbeeld kampeerspullen, deel dan interessante items over fietsen, bergbeklimmen of andere activiteiten die ermee samenhangen. Zo hebben je ‘fans’ echt iets aan de sociale kant van de shop, en zullen ze je sneller weten (terug) te vinden.
Zomaar wat manieren om je te onderscheiden wanneer de concurrentie toeneemt. Bekijk eens wat er in jouw webshop mogelijk is en ga ermee aan de slag!