Het Britse marketingbureau Savvy Marketing heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van mobiele shoppers, met het doel meer inzicht te geven aan bedrijven over hoe ze deze doelgroep het beste kunnen aanspreken. Uit het onderzoek kwamen interessante bevindingen, die we ook in Nederland prima kunnen gebruiken.
Ruim 80 procent van het winkelpubliek via de smartphone zegt ondanks het mobiele karakter van de telefoon toch vooral vanuit huis te kopen. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat er mobiel gewinkeld wordt tijdens het forenzen (51 procent), in een café (45 procent) of op kantoor (42 procent). Een derde van de ondervraagden geeft daarnaast aan weleens in een fysieke winkel via de mobiel geshopt te hebben.
Altijd in koopmodus
Wat we daaruit kunnen opmaken is dat mobiele shoppers eigenlijk altijd in zogeheten koopmodus zijn. Moesten winkeliers vroeger nog wachten tot consumenten ‘klaar’ waren om te gaan shoppen, en dus naar de fysieke winkel te komen, zijn die consumenten nu via hun mobiel altijd bereid om een webshop te bezoeken – soms ter oriëntatie, soms om direct tot een aankoop over te gaan. Bedrijven zullen de komende jaren moeten gaan leren hoe ze hier mee om kunnen gaan, geeft Savvy Marketing aan, om te zien hoe ze deze altijd aanwezige doelgroep goed kunnen gaan bereiken.
In Nederland?
Mobiele e-commerce is in Nederland goed voor 6% van de totale omzet. Uit cijfers van Thuiswinkel.org blijkt dat in de tweede helft van vorig jaar 1,7 miljoen Nederlanders een aankoop deden met een smartphone of tablet. Dat was een groei van 73 procent ten opzichte van de tweede helft van 2011. Het is dus wel duidelijk dat ook hier mobiel shoppen in opkomst is, en bedrijven zich moeten gaan buigen over het vraagstuk van de consument die altijd in koopmodus is.