Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

België als groeimarkt voor e-commerce?

De Belgische markt is wat betreft e-commerce altijd kleiner geweest dan de onze, en dat zal ook niet meer gaan veranderen. Maar het wordt wel een steeds interessantere markt, waar ook Nederlandse webshops zich meer en meer op zullen gaan richten. Het aantal Belgische online shoppers groeit namelijk gestaag door.
 
Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, deed onderzoek naar de huidige staat van e-commerce in het land en daaruit kwamen positieve cijfers. Momenteel heeft 59 procent van de Belgen al eens iets online gekocht. Vorig jaar was dit nog maar iets meer dan de helft van de Belgische consumenten, zo’n 52%.
 
Als we puur naar internetgebruikers gaan kijken ligt dit cijfer nog veel hoger. Dan heeft 75% van de mensen weleens een online aankoop gedaan, waarvan 57% in het afgelopen jaar. Ongeveer een kwart van de internetgebruikers in het land koopt maandelijks iets online – vorig jaar stond dit aantal op 16%. Het is dus wel duidelijk dat de markt aan het groeien is.
 

Online uitgaven

Ook het gemiddelde bedrag dat de Belgische online shopper uitgeeft is aan het stijgen, zo geeft Comeos aan: ‘Gemiddeld geven shoppers 170 euro per maand online uit. Op jaarbasis is dat 2.040 euro, wat maar liefst 30 procent meer is dan in 2011.’
 

Kansen voor Nederlandse webshops

De groei van de e-commerce uitgaven van onze Zuiderburen biedt ook de nodige kansen voor Nederlandse webwinkels. Het blijkt namelijk dat de helft van de Belgische shoppers liever bij een buitenlandse webwinkel koopt, indien deze in België kan leveren. Dit aandeel gebruikers zal dus ook blijven stijgen, wat het land een interessante mogelijkheid geeft om naar uit te breiden.
 
Het zal moeten blijken of we komend jaar meer Nederlandse webshops zien uitbreiden naar de Belgische shoppers toe.
Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down