De opkomst van mobiele apparaten is natuurlijk al een tijdje niet meer te negeren. We gebruiken tablets en smartphones steeds meer om websites te bezoeken, maar ook om aankopen te doen bij webshops. Uit een onderzoek van Intomart GfK is nu gebleken dat maar liefst 44% van de internetters in Nederland gebruik maakt van een tablet.
Het cijfer is gebaseerd op Nederlandse internetters van 13 jaar of ouder, die in het bezit zijn van een tablet of er geregeld eentje gebruiken om online te gaan. Het blijkt uit het rapport ‘Trends in digitale media’ dat Intomart Gfk heeft vrijgegeven. Ook in de eerste helft van dit jaar is het aantal tabletgebruikers weer enorm gestegen: in de eerste 6 maanden van 2013 kwamen er 1,3 miljoen gebruikers bij, waardoor het totaal nu op 5,6 miljoen tabletgebruikers staat. Daarmee stijgt het aantal internetters met een tablet verder door, naar 44%.
Stijging tabletgebruik senioren
Volgens Intomart Gfk is de sterke stijging vooral te wijden aan de groei van tabletgebruikers onder senioren. Een op de drie 65-plussers heeft een tablet of gebruikt er geregeld eentje, terwijl een half jaar geleden dit cijfer nog op slechts 16% stond. Maar ook onder jongeren (tussen 13 en 17 jaar) stijgt het gebruik snel: binnen een jaar is dit van 10% naar 39% gestegen. Deze laatste groep is natuurlijk ook erg belangrijk binnen e-commerce, zij zullen de komende jaren ook online aankopen moeten gaan doen, voor zover ze dat nu al niet doen.
De cijfers bevestigen dat mobiele apparaten niet te stoppen zijn. Zowel smartphones als tablets krijgen steeds meer invloed op de manier waarop we websites en webshops bezoeken – bedrijven zullen dan ook meer en meer aandacht gaan besteden aan deze groep gebruikers.