Een recent rapport van onderzoeksbureau Bain & Company laat zien dat China nog dit jaar het land wordt met de grootste e-commerce omzet. Ze zullen daarmee de positie van de VS gaan overnemen. De groei in China zet nog altijd fors door en dat zal gaan zorgen voor deze ontwikkeling.
Er gaat dus iets spannends gebeuren. De Verenigde Staten is momenteel het grootste e-commerce land ter wereld met een omzet van 225 miljard dollar (171 miljard euro) in 2012. Naar verwachting zal de omzet in China tot 2015 met ruim 30% per jaar groeien – een groei die het land voorbij de VS zal gaan brengen. Vorig jaar werd er namelijk al 210 miljard dollar omgezet in China, en de verwachte groei zal ervoor zorgen dat het land binnenkort bovenaan de lijst van grootste e-commerce landen staat.
Uiteraard blijft ook de omzet in Amerika groeien. De e-commerce branche in Verenigde Staten groeit daarentegen ‘slechts’ met 13 procent per jaar in de periode tussen 2009 en 2015.
In China komt veruit de meeste omzet door portals als Alibaba. Deze e-commerce gigant is wereldwijd populair, en tekent volgens ingewijden voor 60% van de totale e-commerce omzet in China. Lac Tran, van WebAsia, sprak deze zomer over de enorme omzet van Alibaba en hoe dat van invloed is op de e-commerce in het land. ‘Via de verkoopsites van Alibaba vinden iedere minuut meer dan vijftigduizend transacties plaats. Daarnaast is Alibaba dominant in
payments, in webanalyse en noem maar op.’
Voor e-commerce bedrijven die de stap naar China willen maken is Alibaba dan ook het begin, zo vertelde Tran. Het land is enorm verschillend wat betreft e-commerce: ‘Om te kunnen slagen in China moet je Google, Facebook en Twitter bijvoorbeeld simpelweg wegdenken, die tellen totaal niet mee. Eigenlijk moet je alles wat je weet vergeten als je hier begint.’