Zo nu en dan komen er platformen opzetten die online enorme mogelijkheden bieden, door de functies of door het publiek. In het geval van Instagram zijn beide interessant: de functies kunnen iets toevoegen aan de huidige promotie van een bedrijf, terwijl het aantal gebruikers dat bereikt kan worden erg hoog ligt.
Volgens de laatste cijfers van Instagram zelf, worden er dagelijks 45 miljoen foto’s gedeeld. Die foto’s zijn afkomstig van 130 miljoen gebruikers. Voor mensen die er nu pas van horen: Instagram maakt het mogelijk om gemakkelijk allerlei soorten filters over foto’s te plaatsen, waardoor deze bijvoorbeeld kunnen worden opgeslagen met polaroid-look, ouderwets, en talloze andere effecten.
Instagram kan een interessant marketingkanaal zijn, dat maken bovenstaande cijfers wel duidelijk. Uiteraard is het wel belangrijk dat het bij een merk past om foto’s te delen – wanneer dat nu ook niet via bijvoorbeeld Facebook gebeurd is dit niet interessant. Past het wel goed, dan hierbij een vijftal tips om Instagram in te zetten voor uw online promotie.
1. Wees creatief: Door originele foto’s te delen kan uw bedrijf zich echt onderscheiden. Maak geen foto’s van producten, maar zet de medewerkers eens op de foto of leg delen van de productielijn vast.
2. Kijkje achter de schermen: we verklapten het net al, maar een kijkje achter de schermen werkt goed. Laat uw bedrijf zien, uw mensen maar vooral ook de delen van het bedrijf die klanten normaal gesproken niet zien.
3. BN’ers: heeft uw bedrijf contact met BN’ers, of zijn die fan van het merk? Gebruik ze!
4. Gebruik hashtags: net als op Twitter, wordt op Instagram gebruik gemaakt van hashtags. Door deze toe te voegen komt u eerder in beeld bij de miljoenen gebruikers.
5. Volg uw fans: gaan mensen u volgen? Volg ze dan terug! Ze voelen zich dan echt verbonden met het merk.