De tijd dat webshops als ‘onveilig’ worden beschouwd ligt in Nederland natuurlijk allang achter ons. Het online winkelen is de afgelopen jaren ingeburgerd, zo blijkt ook uit een recent onderzoek van het bureau Market Response. Daaruit blijkt namelijk dat het vertrouwen van de online consument erg hoog is.
Maar liefst 83% van de Nederlandse consumenten heeft vertrouwen in online winkelen, en ziet dat dus als een veilig alternatief voor de fysieke winkel. Een resultaat dat erg positief is, opvallend positief eigenlijk. Waar komt dat vertrouwen uit voort?
Oorzaak
De leveringsvoorwaarden van Nederlandse webshops wordt in 37% van de keren als reden opgevoerd. Doordat de Nederlandse shops aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, hebben consumenten recht op zichttermijn, het retourneren van producten etc. Dat zorgt voor een vertrouwen in het kopen of afstand.
Ook geeft 28% van de ondervraagden aan dat het de betaalmogelijkheden bij webshops in ons land erg veilig vindt, en daardoor met een gerust hart gaat online winkelen. Door de ontwikkelingen met bijvoorbeeld iDeal is er in Nederland op een veilige manier te betalen voor aankopen. Ruim driekwart van de ondervraagden geeft dan ook aan het idee te hebben dat er de laatste jaren sterk verbeterd is op het gebied van veiligheid bij betalen via internet.
Gemak
Niet alleen de voorwaarden van het online winkelen zorgen ervoor dat veel mensen via webshops winkelen, ook het gemak speelt daarbij een belangrijke rol. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan dat het grote voordeel van online shops is dat ze te allen tijde te bezoeken zijn, ook in de avonduren bijvoorbeeld. Ook ziet 40% het thuisbezorgen van de bestelling als een groot voordeel, en heeft hier blijkbaar ook flink vertrouwen in.
Het zijn mooie resultaten die uit dit onderzoek komen. Ze geven aan dat Nederland een volwassen webshop-klimaat heeft dat alleen nog maar beter kan worden.