In de maanden november en december, die garant staan voor de aankopen die we doen voor de feestdagen – zal zo’n 10% afkomstig zijn van mobiele apparaten. Dat meldt Adobe in een recent gepubliceerd onderzoek.
De groei van mobiel e-commerce is al een tijdje bezig, en zal voorlopig ook nog geen halt toegeroepen kunnen worden. Wanneer de voorspelling van Adobe klopt, zal het aantal mobiele aankopen in de laatste twee maanden van jaar met 50 tot 60 procent groeien.
‘De snelle groei van mobile shopping in Europa moet voor retailers een duidelijk signaal zijn dat een goede mobiele strategie geen luxe is, maar een wezenlijk onderdeel van hun succes’, zegt Mark Phibbs van Adobe. ‘Hoewel tablets in veel gevallen drie tot vijf keer meer online sales generen voor retailers dan smartphones, zien we retailtransacties via smartphones in alle onderzochte Europese landen sterker groeien dan de retailtransacties op tablet. Deze ontwikkeling wordt ongetwijfeld ingegeven door de introductie van smartphones met een groter scherm. Retailers moeten zich er dus van bewust zijn dat in een mobiele strategie niet alleen tablets maar ook smartphones moeten worden meegenomen.’
De cijfers komen voort het Digital Index onderzoek van Adobe. Het bedrijf analyseert data van over de hele wereld om voorspellingen te doen over e-commerce bestedingen per land.
Opvallend daarbij is dat voor Europa wordt voorspelt dat 12,4% van alle aankopen mobiel zullen zijn. Dat cijfer ligt dus nog een kwart hoger dan wanneer we kijken naar enkel Nederland. We hebben dus nog een stap te maken in de ontwikkeling van mobiele e-commerce.
Een ander leuk detail uit het onderzoek is de drukste dag van het jaar: Dit jaar zal de dag met de hoogste omzet in ons land op 16 december liggen. Het is de dag, zo blijkt uit de voorspellingen, waarop de meeste Nederlanders online aankopen zullen doen voor de kerstdagen.