Vandaag is er een reclamecode voor social media aangenomen. De regels zullen per 1 januari 2014 worden ingevoerd, wat zal inhouden dat bedrijven vanaf dat moment rekening moeten houden met de code bij het adverteren via social media.
Veel bedrijven maken bij marketingcampagnes gebruik van social media kanalen, zoals bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van eigen account, wat uiteraard geen probleem is, maar wat wel zal gaan veranderen is het plaatsen van berichten op andere accounts. Wanneer een bedrijf een commerciële boodschap plaatst bij een social media kanaal dat niet van het bedrijf zelf is, zal er kenbaar moeten worden gemaakt dat het om een advertentie gaat – zoals bijvoorbeeld ook het geval is bij het plaatsen van advertorials op websites en in magazines.
Branchevereniging DDMA is een van de initiatiefnemers van de code: ‘De Code geeft het bedrijfsleven handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van social media als Facebook en Twitter’, zo geeft het DDMA aan.
De reclamecode voor social media werd ontwikkeld in samenwerking met Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels in Nederland, en de Bond Van Adverteerders. De code werd vandaag aangenomen door de Stichting Reclame Code, en is daarmee dus officieel.
Ook voor webshops in ons land zal dit besluit gevolgen gaan hebben. Webwinkels staan er bekend om social media kanalen in te zetten om bezoekers naar de site te krijgen, en die boodschappen zullen vanaf 1 januari moeten worden aangemerkt als een advertentie. Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een hashtag, of een extra stukje beschrijving bij een Facebook bericht.
Waarschijnlijk zal dit de aantrekkingskracht van een bericht doen afnemen, wanneer lezers zien dat het om een advertentie gaat. Dat zorgt ervoor dat webshops creatiever zullen moeten omgaan met de berichten die ze plaatsen, en ook moeten gaan letten op de hoeveelheid berichten, om de aantrekkingskracht zo groot mogelijk te houden. Een mooie uitdaging!