Als je ambities hebt wat betreft de vindbaarheid van je website, dan kom je er niet onderuit om zoektermenonderzoek te doen. Ofwel: uitvogelen welke zoektermen mensen in Google intypen, zodat jij je site daarop kunt optimaliseren.
Dat kan met de Google Keyword Planner, een tool van Google zelf. De Keyword Planner is onderdeel van Adwords en je moet een Adwords-account aanmaken om de planner te gebruiken. Dat kost niets en je hoeft geen Adwords-advertenties te kopen. Het gebruik van Google Keyword Planner is dus helemaal gratis.
In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je de Google Keyword Planner kunt gebruiken voor zoektermenonderzoek voor organische (dus: niet betaalde) vindbaarheid van je website.
Je kunt je website niet “op gevoel” voor Google optimaliseren. Niet als het om zoektermen gaat.
Voor je het weet richt je je op zoektermen die zo concurrerend zijn dat je er van je levensdagen nooit op gaat “scoren”. Of je steekt juist tijd en energie in zoekwoorden waarop niet of nauwelijks wordt gezocht.
Gelukkig kun je dat prima ondervangen met de Keyword Planner van Google. De Keyword Planner laat je zien hoe vaak op bepaalde termen wordt gezocht, zodat je onderbouwde, rationele keuzes kunt maken. Ook kun je een goed idee krijgen van de concurrentie op specifieke zoektermen.
De Google Keyword Planner is niet de enige manier om zoektermenonderzoek te doen en is ook niet zaligmakend. Daarom vind je aan het eind van dit artikel ook tips over en links naar aanvullende en alternatieve methoden van zoekwoordonderzoek.
Hieronder de stapsgewijze uitleg over Google Keyword Planner. NB: de planner is eigenlijk bedoeld voor Adwords-adverteerders. Er zitten daardoor functies in die niet relevant zijn voor zoekwoordonderzoek t.b.v. “natuurlijke” (niet-betaalde) vindbaarheid. Die functies behandel ik daarom slechts kort of helemaal niet.
Tip: Download de handige PDF-samenvatting van dit artikel Meld je aan voor onze nieuwsbrief en download direct een praktische samenvatting van dit artikel, inclusief link naar de volledige versie.
Via onze nieuwsbrief krijg je elk nieuw blogartikel van WebGenerator direct in je inbox. Geen reclame, geen sales-praatjes, maar know-how waar je wat aan hebt. En je kunt je altijd met één klik eenvoudig afmelden. Al geabonneerd maar wil je toch deze PDF downloaden? Geen probleem: meld je gewoon opnieuw aan, we ontdubbelen automatisch.
Je hebt een Google Adwords account nodig om de Keyword Planner te gebruiken. Het aanmaken van een Google Adwords account kost niets, je hoeft ook geen creditcard-gegevens in te voeren en je bent niet verplicht daadwerkelijk Adwords-advertenties te kopen.
Het aanmaken van een Adwords-account werkt als volgt:
Je komt nu in een scherm waar je je e-mailadres, land, tijdzone en valuta kunt invullen. De laatste drie staan waarschijnlijk al goed ingevuld, maar corrigeer ze indien nodig. Vul je Gmail-adres (dat je misschien al had of anders in stap 1 hebt aangemaakt) in en klik op de blauwe button “Opslaan en doorgaan”.
Je komt nu in het algemene inlogscherm voor Google/Gmail-accounts. Heb je al een Gmail-adres of Google Apps account? Log daar dan mee in. Zo niet, maak dan een nieuw account aan via het blauwe linkje “Een account maken”. Om dit artikel niet te lang maken sla ik de daarvoor benodigde stappen hier over: het wijst zich vanzelf.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.