Update: onderstaande informatie is wat achterhaald: met Google Web Fonts is tegenwoordig veel meer mogelijk! |
Is het je wel eens opgevallen dat bijna alle websites gebruik maken van hetzelfde, beperkte aantal lettertypes? Dat komt omdat een lettertype op een website alleen correct aan de bezoeker wordt getoond als dat lettertype ook op zijn computer geïnstalleerd staat. Daarom spelen webbouwers op zeker en kiezen ze voor lettertypes waarvan ze weten dat ze op (bijna) 100% van alle computers zijn geïnstalleerd. Als je al bijzondere lettertypes op internet tegenkomt, dan zijn daar trucjes voor toegepast. Kopteksten zijn dan bijvoorbeeld omgezet naar plaatjes. Dat heeft als nadeel dat het geen echte tekst meer is (dus zonder waarde voor de zoekmachines) en dat het erg bewerkelijk is. Een ander trucje is het sIFR-script: een techniek die tekst omzet naar Flash waardoor ook 'exotische' fonts kunnen worden weergegeven. De tekst blijft (onder water) wel tekst (dus geen bezwaren vanuit zoekmachineperspectief) maar er kleven andere nadelen aan. Speciale tekens worden niet altijd goed weergegeven en het is lastig om dit script goed in navigatiestructuren toe te passen.
Er komen langzamerhand echter steeds meer lettertypes die een hoge penetratie van bijna 100% hebben, ofwel: waarvan je zeker kunt zijn dat de meeste internetgebruikers ze correct in beeld krijgen. En dat geeft webdesigners en opdrachtgevers meer om te kiezen. De website codestyle.org heeft hier zeer recent (begin februari) onderzoek naar gedaan. Hieronder de belangrijkste resultaten voor Windows- en Mac-lettertypes:
Lettertypes onder Windows: | Lettertypes op de Mac: |
Op codestyle vind je de volledige overzichten voor Windows-fonts en Mac-fonts. Toegegeven: het is nog niet zo dat lettertypes op internet net zo universeel toepasbaar zijn als in drukwerk. Maar bedenk ook dat traditionele webfonts als bijvoorbeeld Arial en Verdana zich bewezen hebben als lettertypes die erg prettig lezen op beeldschermen. Wie echter toch graag wat meer variatie ziet in bijvoorbeeld kopteksten, heeft tegenwoordig meer kanten op.
Als een website-font niet op een computer aanwezig is, kan een "back-up" lettertype worden getoond. En voor de zekerheid kunnen daar achteraan nog een paar back-up lettertypes worden gedefinieerd. Zo weet je in ieder geval altijd wat je websitebezoeker krijgt voorgeschoteld. Werk je met een goed content management systeem en een vakkundig internetbureau, dan hoef je je daar zelf overigens niet al te druk over te maken. Lettertypes zijn dan netjes voorgedefinieerd in zogeheten stylesheets, zodat de typografie van de website - ook als er meerdere webmasters zijn - er altijd netjes en consistent uit blijft zien.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.