In de rustige (zeg maar gerust: doodstille) dagen tussen kerst en oud & nieuw liet schrijver dezes zich via een tweet verleiden tot de aanschaf van twee e-books van Erwin Sigterman: 'De Succesvolle Internetmanager' en 'TURBO SEO' (in een speciale aanbieding tijdelijk samen voor € 25 inclusief BTW).
Het lezen van 'De Succesvolle Internetmanager' schuif ik nog even voor me uit: 170 pagina's dicht opeengepakte tekst ligt nog net iets te zwaar op de maag na al die oliebollen. Maar uitstel is geen afstel, want een eerste snelle scan van dat e-book doet interessante kost vermoeden.
Het e-book met de letterlijk ronkende titel 'TURBO SEO' heb ik inmiddels wel verorberd. Met 47 pagina's , een wat prettigere opmaak en een grotere regelafstand was het dan ook lichter verteerbaar. Maar smaakte het ook? Over het geheel genomen wel.
Erwin Sigterman is (al lang geleden) vanuit een ICT-achtergrond met internet in aanraking is gekomen. Aan zijn LinkedIn-profiel is mooi te zien hoe hij zich vandaaruit breed heeft ontwikkeld op het gebied van internet project management en internet marketing. Hij noemt zichzelf dan ook 'een schaap met vijf poten' als het om internet gaat. Hij werkt voor een internetbureau dat alleen maar A-merken in de klantlijst lijkt te hebben, runt een eigen blog en schrijft daarnaast ook voor Frankwatching.com, een van Nederlands meest gezaghebbende sites over online marketing. Enige autoriteit kan Erwin dus op voorhand niet worden ontzegd.
Een titel als 'TURBO SEO' (inderdaad helemaal in hoofdletters) creëert een verwachting. De vraag is natuurlijk of die verwachting wordt ingevuld. Daar slaagt Erwin redelijk tot goed in.
Het beste aan het e-book is het verband dat wordt gelegd tussen on-page SEO factoren en off-page SEO factoren (respectievelijk: alles wat je binnen je site kunt doen voor een betere vindbaarheid en alles wat je buiten je site kunt doen voor een betere vindbaarheid – in het laatste geval gaat het in de regel altijd om linkbuilding). Ik ben nog niet vaak een zo heldere koppeling tussen die twee SEO-werkgebieden en hun onderlinge toegevoegde waarde tegengekomen. Erwin heeft daar een mooie en veelzeggende term voor bedacht: 'het on-page hefboommechanisme'. Kort samengevat: goede, zoekmachinevriendelijke content vermenigvuldigt het effect van linkbuilding.
Als het gaat om de on-page SEO factoren vertelt Erwin voor de meer ervaren website-uitbater weinig nieuws, maar dat geeft niet. Voor de beginnende website-eigenaar (en dat zal een belangrijke doelgroep zijn van dit e-book) worden alle onpage SEO-tips keurig en redelijk begrijpelijk op een rijtje gezet. Je moet er nu eenmaal doorheen, het is wat je noemt (en zoals Erwin het ook benoemt) 'de basis'.
In de behandeling van off-page SEO factoren – ofwel linkbuilding – verdient het e-book zijn aanschafprijs dubbel en dwars terug: er worden veel nuttige sites, methodes en tools beschreven die helpen bij het genereren van backlinks. Als 'Bonus' beschrijft Erwin zijn strategie 'Het Rad van Backlinks', een linkbuilding-methode die weliswaar arbeidsintensief is, maar hout snijdt.
Er zijn ook wat (licht)kritische kanttekeningen te plaatsen bij 'TURBO SEO'. Soms bezigt Erwin een term die pas verderop in het e-book wordt verduidelijkt (een toevoeging 'Hierover later meer' zou dan al voldoende zijn geweest ter geruststelling).
En die titel, tja… het doet in eerste instantie toch een wonderelixer vermoeden voor een snelle verovering van topposities in Google. En zoals Erwin waarschijnlijk zelf als eerste zal bevestigen: dat toverdrankje is nog niet uitgevonden. Zijn e-book geeft gelukkig wel een goed idee van hoe je het harde werk dat SEO nu eenmaal is, kunt aanpakken én het motiveert ook om het te gaan doen. Laten we dat dan maar even als het 'turbo effect' beschouwen.
Het e-book 'TURBO SEO' is te koop voor een paar tientjes. De normale prijs is € 32 maar Erwin hanteert verschillende aanbiedingen: op de reguliere verkooppagina betaal je tijdelijk maar € 25 en op deze pagina is het boek te koop voor € 17 inclusief BTW. De combinatie-aanbieding waar ik van geprofiteerd heb (€ 25 samen met het boek 'De Succesvolle Internetmanager') vindje hier.
Mijn criteria voor het wel of niet aanschaffen van betaalde content zijn:
'TURBO SEO' voldoet aan beide criteria. En al zou je er als lezer niet aan toekomen om de gelezen theorie in de praktijk te brengen, het e-book biedt je in ieder geval meer inzicht in de werking van zoekmachines en met name Google. En dat is kennis die vroeger of later altijd van pas komt.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.