Als je website een tijdje online staat, zijn alle pagina's hopelijk goed geïndexeerd door Google. Dat wil zeggen dat Google jouw website-pagina's laat zien in haar zoekresultaten. Of dat altijd zo hoog is als jij zou willen, dat is een ander SEO-verhaal, maar dat terzijde. Nu kan het op een gegeven moment gebeuren dat je zou willen dat bezoekers die op een link naar pagina A klikken (dus ook een zoekresultaat van die pagina in Google), uitkomen op pagina B. Bijvoorbeeld omdat pagina A niet meer bestaat, of omdat nieuwere, relevantere content die eerst op pagina A stond, nu op pagina B is te vinden.
Je kunt er dan op verschillende technische manieren voor (laten) zorgen dat die bezoekers automatisch worden doorgestuurd worden naar de nieuwere pagina B.
Die manieren zijn o.a.:
Hoe het technisch allemaal precies in elkaar steekt, dat laat ik hier even achterwege. Mede omdat ik dagelijks omringd wordt door technische en slimme collega's die wél precies snappen hoe het zit waardoor ik (op de middelbare school type "pretpakketje zonder wiskunde") zelf het naadje van de kous niet hoef te weten (heerlijke luxe). Wil je details, klik dan hier.
Waar ik het wél over wil hebben, is dat je vanuit het oogpunt van zoekmachine-optimalisatie altijd de variant "301" moet (laten) instellen. Die 301-variant stuurt namelijk niet alleen de bezoekers van pagina A automatisch door naar pagina B, maar vertelt ook aan Google dat wat vroeger pagina A is, nu pagina B is geworden. Het is dus een soort verhuisbericht voor Google.
En daarmee wordt in de ogen van Google alle "zoekmachine-waarde" die pagina A, overgeheveld naar pagina B. Dus ook alle waarde die in het verleden d.m.v. SEO en linkbuilding voor die pagina is opgebouwd. Je kunt je voorstellen dat dit ontzettend belangrijk is als het gaat om een pagina die een hoge positie in Google heeft: die positie wil je behouden!
Elke onderneming kent het: één keer in de zoveel jaar gaat je website op de schop. Niet zelden wordt er dan gewisseld van webbouwer en vaak ook van CMS. In de meeste gevallen heeft dat gevolgen voor de URL's van de site, dus de webadressen van alle afzonderlijk pagina's in die site.
Voorbeeld: fietsenmaker Jansen stapt over op een ander CMS. De pagina jansenfietsen.nl/over-ons.php krijgt in de nieuwe website het adres jansenfietsen.nl/over-ons.html, enzovoorts. Google zal de oude pagina's nog een tijdje in haar zoekresultaten laten zien, maar mensen die op de links klikken krijgen óf niets te zien (beter gezegd: de foutmelding die hun browser in dat soort gevallen laat zien), óf een 404-pagina (een standaard pagina om aan te geven dat een pagina in een site niet meer bestaat).
Allebei niet wenselijk natuurlijk, hoewel je op een goede 404-pagina mensen nog altijd kunt uitleggen dat de pagina er niet meer is en naar de homepage, de navigatie of de zoekfunctie van je site kunt verwijzen.
Als opdrachtgevers hun bestaande (elders gebouwde) website naar ons CMS overzetten, doen wij daarom altijd het volgende: we vragen de klant om ons toegang te geven tot zijn website-statistieken, zodat we kunnen bekijken welke pagina's veel bezoekers vanuit Google genereren. Dat kunnen er een paar zijn, maar soms - bij grote en populaire sites - ook vele tientallen of nog meer. Hoe dan ook, voor die pagina's stellen we een 301 redirect in. We doen het niet voor alle pagina's, omdat het niet zo zinvol is om dit te doen voor een pagina die maar zelden bezoek uit Google krijgt; die pagina's mogen wel op een (goede) 404-pagina uitkomen.
Het is een vervelend klusje, maar wat moet, dat moet (zeg ik dan altijd tegen de eerder genoemde slimme technische collega's die het mogen uitvoeren). Dus hou het in het achterhoofd bij de volgende keer dat je overstapt naar een ander CMS of een andere webbouwer, en vraag of je (nieuwe) internetbureau het voor je kan regelen.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.