Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Drie tips voor een beter afrekenproces in je webshop

Webshop winkelmandjeBij veel webshops lijkt usability (gebruikersvriendelijkheid) op te houden bij de kassa. We hebben de bezoeker zover gekregen dat hij is gaan afrekenen, dus het werk zit erop. Dat heeft tot gevolg dat we in de winkelwagen veel usability fouten zien. Drie veel voorkomende problemen, met uiteraard tips hoe ze te verbeteren.

1. Veld niet of verkeerd ingevuld? Laat de klant niet helemaal opnieuw beginnen.

Tijdens het afrekenen in een webshop komen er altijd formulieren aan te pas. Naam, adresgegevens, verzendadres, noem maar op. Maakt de klant een foutje in het formulier of ziet hij een veld over het hoofd, dan volgt een foutmelding, vaak voorzien van een uitroepteken of rood gekleurde teksten. Niets mis mee, de webshop heeft nu eenmaal alle informatie nodig. Wat bij sommige webshops echter wel helemaal mis gaat, is dat álle velden weer leeg worden gemaakt: de klant moet alles opnieuw invullen. Zorg ervoor dat alle ingevulde data bewaard blijft, het scheelt irritatie, weglopende klanten en vooral ook orders.

2. Adresgegevens automatisch aanvullen

Het maakt niet uit welk webshop-pakket je gebruikt, adresgegevens zal je altijd nodig hebben bij een bestelling. Maar voor een bezoeker is dit altijd weer een drempel, maak deze dus zo laag mogelijk. Een goede oplossing daarvoor is het automatisch inladen van straatnaam (en eventueel provincie, mocht je dit nodig hebben) nadat de klant de postcode en huisnummer heeft ingevuld. Dit scheelt weer een veld, voor de klant een groot gewin. Ook het aanmaken van een account op basis van een social media account dat de klant al heeft (bijvoorbeeld Facebook) wordt steeds populairder.

3. Te lange dropdown menu’s

Veel webshops verzenden tegenwoordig internationaal. Dat betekent dat de klant tijdens het afrekenen een land moet kiezen uit een enorme lijst met mogelijkheden. De stelregel voor dit soort velden: wanneer er meer dan 20 opties zijn, gebruik dan geen dropdown menu’s. Een veel betere optie is bijvoorbeeld een tekstveld met een autocomplete functie, die het gewenste land er zelf bij zoekt na het invoeren van de eerste letter(s). Zo maak je het je klanten een stuk makkelijker, en daar gaat het tenslotte om.

Op zoek naar een goede webshopbouwer?

WebGenerator bouwt zelf ook webshops op basis van Magento. Op zoek naar een goede webshopbouwer die met u meedenkt en u daadwerkelijk op de rit helpt? Bel vrijblijvend 036 30 200 15 of vraag al even vrijblijvend een offerte aan.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
Digital Loyalty Card Program
magnifiercross