Meer omzet door een goede online prijsstrategie
06.02.2013 | hubspot.com

Als het aankomt op het evalueren van de prijzen op een website of webshop, hebben veel organisaties geen idee waar te beginnen. Uit onderzoeken blijkt dat veel websites de prijzen ‘op gevoel’ neerzetten, niet echt een solide manier van zaken doen. Hoe kun je de strijd met concurrenten winnen wanneer het aankomt op prijs? Het antwoord is door te vertrouwen op meermaals gehouden psychologische onderzoeken naar de gevolgen van een prijsstrategie. Dat geeft inzicht in de meest voorkomende fouten die worden gemaakt met online prijzen, en hoe we daar van kunnen leren.

Oh oh… gaat Facebook de “gewone” website vervangen?
16.07.2012 | marketingfacts.nl

Is het je wel eens opgevallen dat grote “brands” (denk Coca Cola, Nike, enzovoort) steeds vaker adverteren met de URL van hun Facebook-pagina dan met de URL van hun “gewone” website? Dat geeft aan dat die bedrijven Facebook als een hyperbelangrijk medium zien om hun doelgroepen te bereiken. Want zo’n bord langs het veld bij een Champions League finale kost een paar stuivers, dus daar zetten ze niet zomaar iets op. Sanne Vaissier schreef op Marketingfacts een heel interessant artikel daarover, met o.a. (althans voor schrijver dezes) verrassende cijfers over het bereik van enkele Facebook-pagina’s van grote merken versus dat van hun websites.

Hoe zorg je ervoor dat Google bepaalde pagina’s van je website juist niet meer laat zien?
13.07.2012 | frankwatching.com

Soms duiken er pagina’s van je website op in de zoekresultaten van Google die je daar eigenlijk liever niet ziet. Omdat het oude, niet langere correcte pagina’s zijn bijvoorbeeld. Of omdat het om informatie gaat die je wel met de “vaste gasten” van je website wilt delen, maar niet noodzakelijkerwijs met de hele wereld. Hoe ga je er dan voor zorgen dat die pagina’s uit de index van Google worden verwijderd? Rutger Steenbergen (overigens ook een graag geziene gastauteur in onze blog) is SEO-specialist en weet dus alles over gevonden worden door Google — maar hij schreef op frankwatching.com ook dit interessante artikel over hoe je kunt regelen dat je juist niet (meer) gevonden wordt in Google.

Belgische klanten interessante doelgroep voor Nederlandse webshops
11.07.2012 | twinklemagazine.nl

Belgen shoppen (online) graag over de grens, zo blijkt uit een artikel op de site van Twinkle Magazine. Per jaar geven ze bijvoorbeeld maar liefst tussen 300 en 400 miljoen euro uit in – jawel – Nederlandse webshops. Dat maakt het de moeite waard om eens naar de statistieken van je webshop te kijken. Heb je relatief veel bezoekers uit België? Misschien is het dan een idee om daar communicatief in je webshop wat aandacht aan te besteden, bijvoorbeeld door een stukje duidelijkheid te verschaffen over je verzendkosten naar België. Of, doe es gek: promoot dat je óók naar België géén verzendkosten in rekening brengt (binnen Nederland deed je dat natuurlijk al). Het kost je wat marge, maar mogelijk weet je daarmee wel een koopgrage doelgroep aan je webshop te binden…

E-mail marketing design voor beginners: denk niet ‘web’, denk niet ‘papier’
11.07.2012 | theemailguide.com

Ontwerpers die voor de eerste keer een e-mail nieuwsbrief ontwerpen, stappen vaak in dezelfde valkuilen (of worden daarin geduwd door hun opdrachtgevers). Dit artikel zet een aantal handige do’s & dont’s op rij voor (web)designers die hun eerste schreden zetten op het kronkelende pad van e-mail marketing design. Wist je bijvoorbeeld dat je in e-mail nieuwsbrieven bijvoorbeeld maar beter geen achtergrondafbeeldingen kunt gebruiken?

Social media trends voor 2013
05.02.2013 | contently.com

Het is bijna niet te geloven, maar dit jaar bestaat Facebook alweer 10 jaar: in 2003 ontwikkelde Mark Zuckerberg namelijk Facemash, de voorloper van het sociale netwerk dat we nu kennen. In de afgelopen jaren heeft social media een enorme groei doorgemaakt, waarin het is ontwikkeld tot een waardevolle tool om merken op te bouwen. Daarmee zijn de zorgen voor online marketeers ook toegenomen: hoe kan ik mijn doelgroep het beste bereiken? Is het mogelijk om de ROI van social media te meten? Zijn acties op Facebook ook voor onze site geschikt? Lees verder voor alle antwoorden.

Haal meer uit je Twitter-inspanningen met handige whitepaper en “cheat sheet” van Buddy Media
16.07.2012 | buddymedia.com

Twitter jij maar een beetje in “het wilde weg”? Zonde. Want door een beetje bewust te tweeten, haal je veel meer rendement – lees: kliks en retweets – uit je getwitter. Buddy Media, ontwikkelaar van social media tools, schreef een bijzonder interessante whitepaper met de titel “Strategies for Effective Tweeting”. Die titel klinkt wat zwaar, maar de whitepaper is verrassend prettig leesbaar en erg pragmatisch. En op de laatste pagina staan alle behandelde Twitter-adviezen als een handige checklist op één A4-tje samengevat. Die hoe je alleen nog maar uit te printen en aan de muur boven je bureau te hangen. Je moet er wel even je e-mail adres voor achterlaten, maar dat is het in dit geval meer dan waard.

Welke soort hyperlink scoort de meeste kliks in een e-mail nieuwsbrief?
12.07.2012 | blog.hubspot.com
Het is opvallend hoe achteloos verzenders van e-mail nieuwsbrieven omgaan met de plaatsing van hyperlinks in die nieuwsbrieven. Een van de belangrijkste doelen is toch immers dat lezers doorklikken op die links? Even snel een paar tips voor beginners:
  • Onderstreep links
  • Maak links vet
  • Zet ze bij voorkeur op een aparte regel
  • Maak de link beschrijvend en uitnodigend

Maar goed, zoals gezegd: dit zijn tips voor beginners. Wie wat dieper in de materie wil duiken en maximaal klikrendement uit zijn e-mail nieuwsbrief wil halen, moet zeker even het artikel lezen dat we aantroffen op de blog van Hubspot.

De goeie ouwe e-mail nieuwsbrief… beter dan social media (in B2B marketing)
11.07.2012 | blog.kissmetrics.com

Schrijver dezes heeft een zwak voor e-mail marketing, dat mag u best weten. Al ver vóór de eeuwwisseling verzond ik e-mail nieuwsbrieven met op de PC geïnstalleerde software (“the cloud” was toen nog gewoon Engels voor “de wolk”) die zo gebruiksvriendelijk was dat je voor een mailing rustig een dagje kon uittrekken. De rapportages waren ook nog heerlijk eendimensionaal, wat niet wegnam dat ik er toen al om de 5 minuten naar wilde kijken. Tegenwoordig lijkt e-mail marketing links en rechts te worden ingehaald door social media… maar de resultaatbewuste B2B marketeer weet beter. Want in B2B marketing verslaat de goeie ouwe e-mailing social media op alle fronten.

20 tips om je (grotere) onderneming ‘social’ te maken
10.07.2012 | frankwatching.com

Het is niet voor niets dat kleine bedrijven meer actief lijken in social media dan grote bedrijven. Een eenmanszaak of ZZP-er hoeft nu eenmaal niet langs de directie of de hele organisatie op sleeptouw te nemen om met social media te beginnen: die begint gewoon. Voor grotere organisaties ligt het wat ingewikkelder. Je kunt enthousiaste social-media-savvy bewuste medewerkers aan boord hebben, maar zijn dat dan ook meteen de meest geschikte mensen om het bedrijf naar buiten toe te vertegenwoordigen via Twitter, Facebook, Linkedin, Google Plus, Pinterest en wat dies meer zijn. Een wat meer strategische benadering is dan ook aan te raden. Dit artikel geeft 20 tips die daarvoor een goede basis leggen.

Homepage elementen die bezoekers afschrikken
04.02.2013 | kissmetrics.com

Eigenaars van websites maken fouten, dat is onvermijdelijk. Maar het ergste dat je kan overkomen is dat bezoekers de website verlaten door irritaties die je zelf had kunnen voorkomen. Je loopt sales mis door bepaalde homepage elementen die je onder controle hebt, maar waar fouten worden gemaakt.

Het is dan ook leerzaam om erachter te komen wat voor soort elementen dit zijn, en hoe ze te verbeteren zijn. Bij KISSmetrics hebben ze een lijstje gemaakt van de meest voorkomende homepage-irritaties – inclusief goede homepage voorbeelden – die je naast je eigen website kunt leggen. Een paar voorbeelden zijn advertenties middenin het scherm, stockfoto’s en pop-up’s.
.

Meer SEO met minder inspanning: content cureren i.p.v. creëren
13.07.2012 | seomoz.org

Google houdt van verse, waardevolle content en legt de lat wat dat betreft steeds hoger. SEO-tactieken die tot voor kort nog prima werkten (en dan heb ik het niet eens over de “SEO-trucjes” of foute black hat technieken) werken niet meer of veel minder goed. “Content is King”, zegt Google en als je daar niet in meegaat, moet je je zorgen gaan maken over je posities in de zoekresultaten. Dus in een ideale wereld voeg je regelmatig nieuwe inhoud toe aan je website. Maar dat vergt tijd, inspanning en inspiratie. Of geld, als je het uitbesteedt. Allemaal “resources” die niet onbeperkt beschikbaar zijn. Maar er is een manier om met relatief weinig moeite toch regelmatig – met iets meer moeite zelfs dagelijks – nieuwe content aan je website toe te voegen. Het toverwoord is “content curation”. We vonden een artikeltje dat goed uitlegt wat dat precies. En als je een praktijkvoorbeeld zoekt: je zit er nu middenin ;-)

Haal meer SEO-rendement uit video’s op je website en/of YouTube
12.07.2012 | twinkelmagazine.nl

Video’s vormen van vanuit SEO-optiek waardevolle content. Dat ’s werelds grootste zoekmachine ook ’s wereld grootste video-website in eigendom heeft zal daar wellicht iets mee te maken hebben. Plaats jij regelmatig video’s op je website en/of op YouTube? Dan kan je daar met relatief weinig moeite veel meer zoekmachine-rendement uit halen. Twinkle Magazine plaatste een artikel op haar website met 8 écht goede SEO-tips voor video die je voor het grootste deel vrijwel direct kunt toepassen.

Handige tool om te meten hoe vaak pagina’s van je website via social media worden ‘geshared’
11.07.2012 | socialcrawlytics.com

We plakken onze websites tegenwoordig allemaal vol met share buttons in de hoop dat bezoekers de content zo leuk vinden dat ze die ‘sharen’ met hun volgers en vrienden op Twitter, Facebook, Linkedin, Google Plus, Pinterest, enzovoort. Maar dan zou het natuurlijk ook wel leuk zijn om inzicht te hebben in hoe vaak dat dan gebeurt. Nu is er een handige tool om dat te meten: Social Crawlytics. We hebben het zelf ook even uitgeprobeerd en verdulleme: het werkt ook nog.

Kwaliteitscriteria voor content, aldus Google
09.07.2012 | stonetemple.com

Als de Panda- en Penguin-updates van Google één ding duidelijk maken, dan is het wel dat kwaliteit en uniekheid van content steeds belangrijker worden. In een erg interessant en tamelijk diepgaand interview vertelt Matt Cutts — opperhoofd anti-search-spam van Google — hoe hoog Google de lat legt in de beoordeling van de kwaliteit van content. Daarbij voert hij zelfs argumenten aan waarom de zo populaire ‘infographic’ feitelijk qua kwaliteit als omstreden zou kunnen worden beschouwd. Een heel interessant artikel voor de wat gevorderde SEO-geïnteresseerde, te meer omdat in de woorden van Cutts doorschemert dat de kwaliteitsbeoordeling van content steeds meer een menselijke factor in zich heeft.