WebGenerator's Digest: leesvoer over online marketing

We lezen van alles over webdesign, e-commerce, e-mail marketing en SEO. De beste tips plaatsen we in “WebGenerator’s Digest”. We publiceren de Digest-berichten ook op Twitter, Facebook en Google+. Meer lezen over online marketing? Neem dan ook eens een kijkje in onze eigen blog.

12.02.2019

Webdesign heeft zich in de loop van de jaren stevig ontwikkeld: mede door onderzoeken, ervaringen en nieuw opgedane kennis kunnen we steeds beter inspelen op de wensen van de gebruiker. Iets dat bij webdesign centraal staat is de conversie: hoeveel bezoekers kunnen we naar onze call-to action leiden.

Nu is de algemene regel dat die call-to-action boven de zogeheten vouw moet staan, zodat bezoekers niet naar beneden hoeven te scrollen. Iedereen neemt aan dat dit de hoogte conversie oplevert, maar is dat ook zo? Maar er zijn ook voorbeelden waarbij de call-to-action juist helemaal onderaan de pagina staat. In het artikel van vandaag lees je over 4 soorten call-to-actions en hoe jij die het beste in je website kunt verwerken.

Visuele webdesign trends ter inspiratie
10.09.2014 | marketingprofs.com

Een onderdeel van een website zijn de dynamische elementen die gebruikt worden voor bijvoorbeeld campagnes. Daarbij kun je denken aan de banners op de homepage, en andere onderdelen waar veel beeld wordt gebruikt.

Op dat vlak zijn er voldoende trends die dit onderdeel van webdesign verder laten ontwikkelen. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van ‘natuurlijke’ fotografie; daarbij wordt gewerkt met ‘echte’ mensen in echte situaties, in plaats van geacteerde beelden. Dit zorgt voor een bepaalde authenticiteit in campagnes.

De invloed van responsive webdesign op SEO
05.09.2014 | business2community.com

Responsive webdesign is de afgelopen jaren als een bom ingeslagen in de online wereld. Door de opkomst van mobiele apparaten als smartphones en tablets moeten bedrijven zich gaan aanpassen naar de gebruikers, en responsive is een van de manieren om dat snel te kunnen doen.

Met een responsive design wordt een site automatisch geschaald naar het scherm van de gebruiker. Dat heeft ook een directe invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO), Google heeft aangegeven websites met een responsive design voorrang te geven in de zoekresultaten.

Infographic: het webdesign proces in beeld
01.09.2014 | business2community.com

Het webdesign proces bestaat uit een aantal stappen. Iedere stap moet worden doorlopen met een zekere mate van precisie, zodat er uiteindelijk een lancering van de nieuwe website kan plaatsvinden. Wanneer er iets misgaat in deze stappen zorgt dat voor vertraging, onzekerheid bij de klant, of een mindere ervaring voor de bezoeker.

In deze infographic is het hele webdesign proces prachtig gevangen in 1 beeld. Het overzicht visualiseert de stappen van het proces dat wordt gevolgd bij het ontwerpen van een nieuwe site, of het updaten van een huidige. Dat begint dus bij het voorbereiden en schetsen, en loopt door tot het onderhoud van de site.

9 webdesign ideeën die het internet hebben gevormd
27.08.2014 | fastcodesign.com

Het internet dat we nu kennen heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het is soms moeilijk voor te stellen dat het nog zo jong is, als je ziet hoe het zich heeft ontwikkeld. Er zijn dan ook veel webdesign ideeën vooraf gegaan aan het web zoals we dat nu gebruiken.

Verschillende ‘uitvindingen’ die op dat moment niet erg baanbrekend leken, hebben het internet gevormd tot wat het nu is. Zo ontstond in 1983 aan de hand van Apple de eerste PC met een grafische interface; mapjes en bestanden in plaats van regels code. Ook werd de gif uitgevonden; een afbeelding met ineens erg veel verschillende kleuren.

Social media marketing leren van grote merken
12.09.2014 | business2community.com

Social media is bij uitstek een kanaal dat als marketingmiddel gebruikt kan worden zonder dat daar hoge investeringen tegenover staan. Dat betekent kansen voor kleinere bedrijven om een groot publiek aan te spreken. Hoe je dat het beste kunt doen?

Om daar achter te komen is het goed om te leren van bestaande cases. De grote merken op aarde zijn volop aanwezig op sites als Facebook, Twitter en LinkedIn – en halen daar een flinke omzet uit. Om dat te bereiken worden allerlei creatieve campagnes ingezet.

De e-mail marketing trends voor deze herfst
09.09.2014 | business2community.com

E-mail marketing blijft een marketing kanaal waar veel ontwikkelingen te zien. Ook dit jaar zien we weer de nodige verbeteringen die ervoor zorgen dat e-mail nog waardevoller wordt. De komende laatste maanden het jaar zullen bedrijven proberen om e-mail marketing beter in te zetten.

Om dat te kunnen doen gaan we kijken naar een aantal trends. De eerste in dat rijtje zijn gif’s, oftewel bewegende afbeeldingen. Een minder grote stap dan bijvoorbeeld video, maar wel de voordelen van bewegend beeld. Een grote gif in een e-mail zorgt voor een dynamisch geheel, en meer kliks in de e-mail zelf.

7 social media fouten die je wilt voorkomen
03.09.2014 | mashable.com

Als het aankomt op social media is het wel duidelijk dat dit hét populaire marketingkanaal is voor veel bedrijven. Ieder merk gedraagt  zich anders op social media, wat natuurlijk prima is, maar er zijn aspecten die minder goed zijn – en die een negatieve invloed kunnen hebben op je merk.

De eerste in die rij is een veel voorkomende fout; bedrijven die social media zien als een manier om hun advertentiecampagne voort te zetten – er wordt enkel promotie voor het merk geplaatst, zonder stil te staan bij relevantie, en of er wel interactie is. Door te gaan communiceren kun je veel meer bereiken.

Waarom je e-mail marketing moet personaliseren
29.08.2014 | marketingprofs.com

Een onderzoek in 2013 door Experian wees uit dat alleen al het personaliseren van de onderwerpregel zorgt voor 26% meer kliks vanuit de nieuwsbrief. En dan hebben we het nog niet eens over de inhoud van de e-mail zelf. Het personaliseren van e-mail marketing biedt dus veel kansen.

Toch zetten bedrijven dit middel nog niet volop in. E-mail marketing werkt het beste wanneer de ontvanger het idee heeft dat de e-mail op hem of haar gericht is, in plaats van dat het een generiek bericht is. Het personliseren kun je daarbij doorvoeren in bijvoorbeeld de aanhef, maar ook in het tijdstip van versturen.

Webdesign trends van deze zomer
26.08.2014 | business2community.com

Webdesign is altijd in ontwikkeling. Het gaat zo snel met de trends dat we niet eens meer kijken naar de trends van een bepaald jaar, maar sommige ontwikkelingen volgen elkaar op per seizoen. Ook deze zomer zien we weer een aantal nieuwe webdesign trends ontstaan.

Een voorbeeld daarvan zijn fullpage layouts. Dat wil zeggen dat een website niet meer in het midden van het scherm wordt geplaatst (met aan beide kanten ruimte), maar dat het over het volledige scherm loopt. Ook het combineren van verschillende lettertypes is aan het opkomen, hoewel dat eerder uit den boze was.

6 tips om social media in je marketingplan te integreren
11.09.2014 | theguardian.com

In 2014 is het lastig om onder social media uit te komen. Het is een uitstekend middel om een merk op te bouwen, om service te verlenen, en ook om nieuwe klanten aan te trekken. Social media moet dan ook een onderdeel zijn van een marketingplan, om dit zo goed mogelijk in te kunnen zetten.

Dit begint al bij de onderzoeksfase; hierin wordt social media bekeken vanuit een theoretische hoek, om te zien hoe social media functioneert in jouw markt, en hoe dit onder de doelgroep leeft. Vanaf daar kan er worden gekeken naar de integratie en de uitvoering ervan.

 

De evolutie van webdesign
08.09.2014 | adeogroup.co.uk

De perceptie van webdesign is enorm veranderd over de afgelopen tien jaar. Kinderen en jongeren die de afgelopen jaren internet zijn gaan gebruiken hebben een heel ander beeld van het internet, dat gebruikers van het eerste uur. De evolutie van webdesign speelt daarbij een grote rol.

Wat hetzelfde is gebleven, is dat het internet ontworpen is geworden voor de gebruiker ervan; zeker de afgelopen paar jaar is de gebruiker erg centraal gesteld – alle overige elementen binnen webdesign zijn naar de achtergrond verdwenen, de gebruiker, daar draait het allemaal om.

11 e-mail marketing tips om direct te implementeren
02.09.2014 | huffingtonpost.com

Uit een recent onderzoek van Kissmetrics blijkt dat er 3 keer zoveel actieve e-mail accounts zijn dan accounts op Twitter en Facebook samen. Dat zegt dus wel iets over het bereik van dit kanaal; e-mail is nog altijd een erg interessante manier om de doelgroep te bereiken.

Maar hoe doe je dat? Allereerst door de basis op orde te hebben. Dat betekent dat je moet beginnen bij het begin; wat is het doel van jouw e-mail marketing inspanningen en wie zijn de ontvangers eigenlijk precies? Vanaf daar kun je gaan kijken naar het verzenden van de juiste content op het juiste tijdstip.

3 vragen om jezelf te stellen over social media marketing
28.08.2014 | business2community.com

Het afvragen of een bepaalde marketingcampagne goed draait is niet vreemd – bedrijven doen dit iedere dag, om te bepalen of de investeringen in een bepaald kanaal wel de juiste zijn. Ook social media is zo’n kanaal, en het monitoren van die resultaten zou dan ook hier op zijn plaats zijn.

Er zijn daarbij vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of je huidige social media marketing plan/strategie wel goed werkt. Allereerst kun je je afvragen wat de doelstellingen zijn. Het is lastig om te bepalen of social media marketing functioneert, wanneer er geen concrete doelstellingen zijn geformuleerd.

Aandacht behouden met ‘lifecycle’ e-mail marketing
25.08.2014 | business2community.com

Een groot voordeel van e-mail marketing, is dat je de doelgroep kunt blijven bereiken met interessante berichten en producten. Een trend in e-mail marketing is dan ook een strategie waarmee je de klant door de hele ‘lifecycle’ blijft aanspreken met relevante content – zodat het beste resultaat behaald kan worden.

De eerste stap hierin is het eerste contact met deze klant. Dat moet vooral op de website gebeuren; door bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie in te zetten om bezoekers binnen te krijgen op relevante zoektermen, en deze bezoekers dan binnen te halen met slimme nieuwsbrief inschrijvingen, kan daarna e-mail marketing het werk gaan doen.