Hoewel de naam anders doet vermoeden, staat de ‘page title’ niet in de tekst van de webpagina zelf. Je ziet de page title wel op twee andere plaatsen terugkeren:
Op deze pagina leggen we uit hoe je je website kunt optimaliseren voor Google. Tien pragmatische SEO tips voor het “day to day” contentbeheer van je website die een stevig fundament leggen voor meer bezoekers!
Voor je verder scrollt naar de tips… Dit is een lange webpagina met gedetailleerde informatie. Heb je weinig tijd en/of wil je een samenvatting als handig naslagwerk? Meld je aan voor onze blog updates en download direct de “spiekversie” (PDF, 2 kantjes).
Klik op een regel en je scrollt meteen naar de SEO tip in kwestie.
Links naar blog-artikelen met meer SEO tipsVoordat je een webpagina gaat optimaliseren voor een zoekterm, is het handig om te weten of er wel wordt gezocht op die term. Als je een babyspeciaalzaak hebt, wil je wellicht gevonden worden op de “babyspeciaalzaak”. Maar misschien zijn er veel meer mensen die googelen op “babyzaak” of “babywinkel”.
Vroeger kon je dat achterhalen met Google’s keyword tool, een instrument bij het bepalen van goede zoektermen voor Adwords (de betaalde resultaten in Google die je aan de rechterkant en soms bovenaan de pagina ziet).
Die tool is echter sinds een tijdje vervangen door de Google Keyword Planner. De principes zijn nog wel vergelijkbaar, maar het gebruik is wat minder laagdrempelig geworden. Toch is het nog steeds gratis en levert het waardevolle informatie op.
Om van de Google Keyword Planner gebruik te maken moet je een Google Adwords account hebben of aanmaken. Dat kost je niets en je hoeft zeker geen Adwords-advertenties te gaan plaatsen.
Klik hier voor de startpagina van de Google Keyword Planner
In dit (Engelstalige) artikel vind je een goede en uitgebreide uitleg over de Google Keyword Planner.
Als je de zoekopdracht hebt uitgevoerd, zie je bovendien onderaan de eerste pagina met zoekresultaten een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten:
Met zowel de suggesties als de gerelateerde zoekopdrachten geeft Google aan op welke termen vaker gezocht wordt, en dit geeft je dus ook een aardig idee van de woorden die jij zou kunnen gebruiken voor het optimaliseren van specifieke pagina’s in je website.
↑ Terug naar het overzichtLike it? Share it!
De URL is het adres van een specifieke pagina van je website. Google vindt het erg prettig als de zoekterm waarop je gevonden wilt worden in die URL staat. Als wij zelf gevonden zouden willen worden op de term “internetbureau”, zouden we dus bijvoorbeeld een pagina kunnen aanmaken met het adres webgenerator.nl/internetbureau.
Overigens moet je dit niet overdrijven: het heeft geen zin om een URL helemaal vol te stoppen met allerlei zoektermen (sterker nog: het werkt eerder averechts).
Dus: webgenerator.nl/internetbureau-almere is prima, maar webgenerator.nl/internetbureau-almere-internetbureau-lelystad-internetbureau-dronten-internetbureau-flevoland zal door Google niet worden gewaardeerd…
Like it? Share it!
Hoewel de naam anders doet vermoeden, staat de ‘page title’ niet in de tekst van de webpagina zelf. Je ziet de page title wel op twee andere plaatsen terugkeren:
In de bovenste rand van je internetbrowser (en bij browsers die met ’tabs’ werken ook in de tab)…
Algemeen wordt de page title gezien als een belangrijke plaats om je trefwoorden in te verwerken. Daarnaast maakt Google termen waarop gezocht wordt vet (je ziet dat in bovenstaand voorbeeld). Als de zoekterm in je page title staat, zul je op een Google-pagina met zoekresultaten dus beter opvallen.
Een paar nuttige tips over het gebruik van de page title:
Like it? Share it!
Elke webpagina kan worden voorzien van een zogeheten ‘metatag description’: dat is een tekstje dat je niet in de pagina zelf ziet, maar dat zich in de HTML-code van de pagina bevindt. Dat tekstje ziet er daar zo uit:
… en daardoor gelden voor de metatag description dezelfde principes als voor de eerder genoemde page title. Hieronder de belangrijkste zaken om op te letten bij het schrijven van je metatag description.
Misschien heb je ook wel eens gehoord van de ‘metatag keywords’. Die was ooit bedoeld om 10 à 20 belangrijke steekwoorden voor de betreffende webpagina op te sommen als ondersteunende informatie voor de zoekmachines. Deze metatag werd echter al gauw dusdanig misbruikt (lees: volgepropt met honderden, vaak niet-relevante keywords) dat zoekmachines ze tegenwoordig links laten liggen. Het is dus niet erg om de metatag keywords niet in te vullen, sterker nog: je kan je tijd aan betere dingen besteden.
Bonustip: Als je alle metatags en headers op je website wilt controleren, kun je Website SEO Checker van Sitechecker gebruiken. Deze tool voert een gedetailleerde analyse uit en toont je alle problemen op je website, inclusief problemen met metatags en headers. Binnenkort gaan we deze tool uitgebreid beschrijven aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Like it? Share it!
In elke tekst, maar zeker op internet, is het belangrijk om gebruik te maken van koppen en tussenkoppen. Het maakt het ‘scannen’ van de tekst makkelijker en mensen vinden daardoor sneller de informatie die ze zoeken. Maar vanuit zoekmachineperspectief is het ook belangrijk. Google is soms ‘net een mens’ en redeneert dat koppen en subkoppen belangrijke informatie verstrekken over de tekst in zijn geheel. Daarom is het belangrijk dat je je zoektermen laat terugkeren in de koppen en tussenkoppen van je webpagina.
Google ziet tekst alleen als een (tussen)kop als die is voorzien van een bepaalde HTML-code, de zogeheten heading tag. Er zijn zes heading tags, H1 tot en met H6. H1 is de grootste kop, H2 is wat kleiner (dus een tussenkop), en dat gaat door tot en met de kleinste tussenkop H6. In de praktijk zul je op een pagina het meest H1 en H2 gebruiken, en soms H3 en H4 als je meer onderverdeling wilt aanbrengen. H1 en H2 zijn voor Google het belangrijkst.
Het volstaat dus niet om koppen alleen visueel op te maken (dus bijvoorbeeld groter, vet en in een ander lettertype), er moeten heading tags omheen staan. In de HTML-code van je webpagina ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:
Als de bouwer van je website zijn werk goed gedaan heeft, heeft hij een opmaakstijl gekoppeld aan elke heading en kun je die opmaak eenvoudig toepassen vanuit de teksteditor van je content management systeem. Je hoeft dan voor elke (tussen)kop alleen nog maar aan te geven of het een H1, H2, H3 enzovoorts hoeft te zijn om te zorgen voor een consistente opmaakstijl in je website én (tussen)koppen die door Google ook als zodanig worden geïnterpreteerd.
Ook bij het plaatsen van zoektermen in (tussen)koppen geldt: overdrijf niet. Verdeel je koppen op een natuurlijke manier over je tekst. Over het algemeen gebruik je één H1 op een pagina en gebruik je voor tussenkopjes H2 en H3. Het heeft geen zin om een hele stukken van pagina’s in H1 of H2 op te maken en Google zal dat ook al snel beschouwen als ‘zoekmachine-spam’.
Like it? Share it!
Natuurlijk moet de zoekterm waarvoor je een pagina optimaliseert ook in de gewone tekst van je pagina voorkomen. Er is al heel veel gezegd en geschreven over de ideale “zoekterm-dichtheid” op een pagina, maar een exact antwoord is er eigenlijk niet en Google heeft daar ook niet een harde richtlijn over.
Wel kunnen we de volgende algemene tips geven:
Like it? Share it!
Een tekst van 300 tot 500 woorden 1.500* woorden of meer is een mooie lengte voor een pagina die je wilt optimaliseren voor zoekmachines en geeft je genoeg ‘body’ om je zoektermen op een natuurlijke manier door de tekst te spreiden.
Toegegeven: dat is best heel veel tekst en op internet is de aandacht van de lezer vluchtig. Te lange teksten kunnen zelfs afschrikken. Dus hoe kun je daar het beste mee omgaan? Hieronder een paar tips daarvoor:
* Update: langer = beter
Google legt de lat voortdurend hoger als het gaat om “inhoud” en “substantie”. Met de entree van de Panda updates werd dat alleen maar duidelijker. Als het gaat om zoektermen waar niet veel concurrentie op zit, dan kom je misschien nog wel weg met een korte pagina. Maar richt je je op zoektermen met heel veel zoekverkeer, dan zul je de diepte in moeten.
Voor pagina’s over bijvoorbeeld diensten en producten kan dat best lastig zijn, maar met wat creativiteit valt er altijd meer te vertellen dan je denkt. Laat je echter niet verleiden om heel veel nietszeggende, herhalende tekst te schrijven. En kopieer zeker geen teksten van andere sites. Google kwalificeert dat als “duplicate content” en geeft je er bepaald geen punten voor… eerder strafpunten. Zorg dus voor originele, unieke webteksten.
Blog-artikelen en “tutorial” pagina’s (zoals de pagina die je nu leest) zijn een ideale vorm voor inhoudsrijke en voor Google interessante pagina’s.
Wist je dat we met deze pagina bijvoorbeeld consistent op de eerste pagina van Google staan op de aantrekkelijke zoekterm “seo tips”? Dat heeft veel met de lengte van deze pagina te maken.
Bovendien “scoren” we daardoor met deze pagina ook hoog op heel veel verwante termen. Ieder voor zich hebben die termen niet veel zoekverkeer, maar alles bij elkaar opgeteld is het heel wat. Dat soort zoektermen worden ook wel “long tail” keywords genoemd. Als je er daar maar genoeg van in je pagina hebt staan, zul je dat zeker merken in je bezoekersaantallen.
Like it? Share it!
Het optimaliseren van je webpagina’s voor de zoekmachines is ook een kwestie van details en één van die details is de manier waarop je afbeeldingen in de pagina plaatst.
Wellicht is je wel eens opgevallen dat er een tekstje verschijnt als je met je muis over een plaatje op internet gaat. Dat tekstje heet de ‘image alt tag’ en kun je zelf toevoegen aan afbeeldingen die je in je webpagina’s opneemt. In die tekst kun je dan weer relevante zoektermen voor je pagina opnemen. Ook hier geldt overigens weer: overdrijf het niet, want daar houdt Google niet van.
Als je het helemaal netjes wilt doen, zorg je er zelfs voor dat de bestandsnaam van het plaatje je belangrijke zoekterm bevat.
Een leuk neveneffect kán zijn dat afbeeldingen van je website ook worden getoond in de beeldresultaten van Google. Soms worden die beeldresultaten zelfs prominent tussen de gewone resultaten van Google getoond. Dat kan voor extra bezoekers zorgen. Als je een beeldrijke website hebt (bijvoorbeeld een webshop met veel productafbeeldingen) kan het dus zeker de moeite lonen hier extra aandacht aan te besteden. Als je daar meer over wilt weten. lees dan eens dit artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor zoekmachines in onze blog.
Like it? Share it!
Om ervoor te zorgen dat Google en andere zoekmachines je pagina’s opnemen in hun resultaten, kun je die pagina’s aanmelden bij zoekmachines (lees dit artikel voor meer informatie daarover). Maar nog beter is het om ervoor te zorgen dat er vanaf andere pagina’s hyperlinks leiden naar de pagina waarvan jij wilt dat die gevonden wordt.
Het is natuurlijk het makkelijkst om op je eigen website links naar de doelpagina aan te brengen. Als je de pagina opneemt in de menustructuur (navigatie) van je website, gebeurt dat al vanzelf. Meestal keert die link dan ook op elke pagina terug, omdat de navigatie door je hele website zichtbaar is, en dat is natuurlijk prima.
Heb je een pagina speciaal voor de zoekmachines aangemaakt maar keert die pagina niet terug in de menustructuur, dan moet je op een andere manier naar die pagina linken. Bijvoorbeeld door her en der in je website hyperlinks op andere pagina’s te plaatsen. Je kunt onderaan je website ook een footertekst opnemen speciaal bestemd voor links naar dit soort pagina’s.
Let bij het aanmaken van links op de volgende zaken:
Als veel andere websites naar een pagina op jouw website linken, concludeert Google dat dat een belangrijke pagina is en zal die pagina hoger scoren. Het verzamelen van links op andere websites is dan ook een goede strategie om pagina’s van je website hoger te laten ranken.
Het vraagt tijd en aandacht om externe links naar je website te verzamelen, maar het loont zeker de moeite. Hieronder een aantal tips die je daarbij kunnen helpen:
Google heeft altijd al veel belang gehecht aan inkomende links vanaf externe websites, maar een tijdje zitten slapen wat betreft de authenticiteit van die links. Het gevolg was dat het jarenlang heel goed werkte om op allerlei manieren — ook bijzonder twijfelachtige — links naar je website te genereren. Daar is zelfs een hele markt in ontstaan, met allerlei bedrijven die linkbuilding-services aanbieden.
Ondertussen is Google op dit gebied ‘wakker geworden’ en controleert zij streng of links wel op een natuurlijke manier tot stand zijn gekomen. Als dat niet zo is en als het er dik bovenop ligt dat er ‘boze opzet’ in het spel ligt, dan kan dat leiden tot een daling in de zoekresultaten of zelfs een complete uitsluiting daarvan. Laat je dus niet verleiden tot het kopen van links via dubieuze websites of aanbiedingen en vraag altijd stevig door als een aanbieder over ‘linkbuilding’ begint.
Like it? Share it!
Een tip die niet zoveel met Google te maken heeft, maar wel met wat er moet gebeuren als mensen op je geoptimaliseerde pagina zijn binnengekomen: geef ze reden om door te klikken en/of (over)duidelijke contactinformatie.
Geneer je niet om dat alles flink opvallend te doen: voor subtiliteit is op internet over het algemeen te weinig tijd, daarvoor zijn mensen te ongeduldig.
Like it? Share it!
Meld je aan voor onze blog updates en download direct de verkorte “spiekversie” (PDF, 2 kantjes) van onze SEO-tips als handige naslag. Ben je even kwijt hoe het ook weer precies zat? Geen nood, in de PDF staat ook een link naar deze pagina met alle tekst en uitleg.
Onze blog updates worden verzonden als we een nieuw blogartikel plaatsen. We bloggen over SEO, maar ook over content management, social media, e-mail marketing en meer. Geen verkooppraatjes, maar info waar je wat mee kunt. We zullen je e-mailadres nooit misbruiken en je kunt je altijd met 1 klik weer afmelden.
Ook in onze blog schrijven we regelmatig artikelen over SEO, die vaak nog wat dieper inzoomen op specifieke SEO-tips. Hieronder een aantal links naar artikelen die je wellicht interessant vindt.
Zijn social media links goed voor SEO?
Inkomende links zijn goed voor je Google-posities. Maar geldt dat ook voor social media links?
Bekentenissen van een luie webmaster
Hoe creëer én distribueer je goede zoekmachine-content zonder dat het je al te veel tijd kost?
Video: Interview met Chris Rommers over zoekmachine-optimalisatie
Chris Rommers van WebGenerator laat in dit video-interview z’n licht schijnen op SEO én social media.
Hoe vaker er in Google op je site geklikt wordt, hoe hoger je komt te staan
Dat klinkt misschien wat cryptisch, maar is eigenlijk niet onlogisch. Lees het artikel maar.
Hoe zorg je dat Google pagina’s met een veranderd adres toch blijft vinden?
Dat doe je met de zogenaamde 301 redirect, een soort verhuisbericht voor Google.
De doorklik-ratio van een positie in Google
Dat een hogere plek in Google meer bezoekers oplevert is logisch, maar wat is nou precies het verschil tussen positie 1, 2, 3, enzovoorts?
Google vindt W3C HTML-validatie niet belangrijk
Veel SEO-bureaus maken hun klanten onterecht ongerust over het feit of hun site wel “W3C-compliant” is.
Je Google-posities controleren voor specifieke zoektermen
Daar is een handig en goedkoop tooltje voor, namelijk SheerSEO.
Yoast WordPress SEO plugin: een praktijk-case
Hoe je pagina’s van je WordPress website perfect kunt optimaliseren met behulp van de WordPress SEO plugin van Yoast.
We hopen dat deze SEO tips je helpen in het dagelijkse, zoekmachine-vriendelijke onderhoud van je website. Heb je het gevoel dat jouw website of het systeem waarmee je het beheert niet de mogelijkheden bieden om deze SEO tips in de praktijk te brengen? Misschien kunnen we je dan helpen. We zijn geen zoekmachine-optimalisatiebureau, maar kunnen wel heel goed zoekmachinevriendelijke websites bouwen.
Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, via ons contactformulier of door gewoon even te bellen: 036 30 200 15.
Onder de naam "SEOguru" heeft Alain Sadon een indrukwekkende reputatie opgebouwd op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Zijn advanced SEO-trainingen en publicaties zijn een begrip in de branche. Webontwikkelaars mogen onder bepaalde voorwaarden het door hem geïntroduceerde label "SEO Deskundig" voeren. WebGenerator is een van die webontwikkelaars.
Like it? Share it!