Vooral nieuwe webshops in voeding en kleding

Vooral nieuwe webshops in voeding en kleding

Het is geen nieuws dat er in ons land een groei is in het aantal webwinkels, en ook in de omzet die de online winkels genereren. Voor iedereen die met plannen rondloopt om een webshop te starten, of een bestaande shop uit te breiden, is het wel interessant om te zien wat de groeimarkten zijn.

Door onderzoek te doen met cijfers die door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerd worden, zijn die markten snel te ontdekken. Zo is er uit die data op te maken dat zowel voeding als kleding de afgelopen tijd de grootste groei hebben doorgemaakt. Het aantal webwinkels die in voeding actief zijn steeg met 17 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de kledingsector een stijging van 13 procent noteerde. Beide hebben dus stevig aan populariteit gewonnen.

Voor voeding lijkt dat logisch; steeds meer consumenten vinden het bestellen van voeding via internet een normale zaak, terwijl dat een paar jaar geleden nog in de kinderschoenen stond. Kleding is wellicht iets meer opvallend, aangezien deze markt traditioneel erg druk is en veel grote spelers heeft. Maar de aantrekkingskracht lijkt daarmee niet verloren gegaan.

Nieuwe webshop starten?

Wanneer je een nieuwe webshop wilt gaan starten is de keuze voor een bepaalde markt en/of product enorm belangrijk. Veel mensen zullen kiezen voor een product dat dicht bij hen ligt – bijvoorbeeld door een hobby of simpelweg door interesse. Maar een keuze kan ook gemaakt worden op basis van de potentie in de markt; ook daar kun je dan weer alle kanten op. Een drukke markt zoals kleding heeft het voordeel dat je kunt leren van grote spelers, en je kunt onderscheiden door een zeer persoonlijke aanpak. Daar tegenover staat dan de minder drukke markt, waar je als pionier de doelgroep zal moeten proberen te bereiken – ook daar is een duidelijk voordeel in te zien. Zorg er in ieder geval voor dat je op onderzoek uit gaat en met een goed plan ten strijde trekt!

Terug naar overzicht