Zeven key performance indicators (KPI’s) voor webshops

Zeven key performance indicators (KPI’s) voor webshops
KPI’s (key performance indicators) zijn de doelen waar een e-commerce bedrijf naartoe wil groeien: het is verstandig om voor iedere webshop dergelijke KPI’s op te stellen, zo kan er via duidelijke cijfers naar een bepaald doel toe worden gewerkt. Maar welke KPI’s zijn van belang?
 
Om daar een antwoord op te geven hebben we de 7 meest voorkomende factoren op een rijtje gezet, waar ieder e-commerce bedrijf een doel op zou moeten stellen.
 

1. Aantal orders

Waar het om draait bij een webshop: de orders. Door een doel te stellen van een x aantal orders per dag, kan telkens worden doorgegroeid. Uiteraard moet de KPI naar verloop van tijd omhoog worden bijgesteld.
 

2. Gemiddelde ordergrootte

Door het bedrag dat per order wordt verdiend te verhogen kan er meer omzet/winst worden gedraaid. Stel een doel vast en zet de vereiste middelen in om het orderbedrag te vergroten.
 

3. Gemiddelde winstmarge

De gemiddelde winstmarge is goed om in de gaten te houden, zeker wanneer er veel gebruik wordt gemaakt van tijdelijke acties of aanbiedingen.
 

4. Conversiepercentage

Een hogere conversie betekent meer orders vanuit hetzelfde aantal bezoekers, verstandig om hier dagelijks naar een hoger doel te werken dus. Stel een doel vast en experimenteer en meet.
 

5. Unieke bezoekers op de site

Zonder bezoekers geen orders. Hoeveel bezoekers komen er nu en waar willen we naartoe? In samenwerking met het conversiepercentage kun je zo meer omzet uit de webshop halen.
 

6. Traffic bronnen

Waar komen de bezoekers vandaan? Wat zijn kanalen waar we nog meer uit kunnen halen? Door hier doelen op te stellen kan het totaal aantal bezoekers ook omhoog.
 

7. Nieuwe versus terugkerende bezoekers

Hebben we vooral nieuwe klanten en zo ja waarom is dat? Terugkerende bezoekers zijn makkelijker naar een aankoop te leiden, stel hiervoor de nodige doelen vast.
Terug naar overzicht