Flinke stijging in mobiele e-mail marketing

Flinke stijging in mobiele e-mail marketing

E-mail marketing is van oudsher een kanaal dat zich richt op de desktop en laptop gebruiker. Doordat e-mail via deze apparaten gelezen werd, was het logisch om de berichten ook daarop te richten. Maar de afgelopen jaren vindt er een verschuiving plaats naar mobiel, door de snelle opkomst van tablets en smartphones. Er is dan ook een flinke stijging te zien in het gebruik van e-mail op deze mobiele apparaten.

Branche organisatie DDMA doet ieder jaar onderzoek naar e-mail, en ze publiceren de resultaten als de Nationale E-mail Benchmark. Recentelijk zijn de resultaten over 2013 gepubliceerd, en daaruit blijkt dat zowel de openratio als de klikratio op mobiel flink aan het groeien is.

Opens van nieuwsbrieven

De openratio van e-mail berichten op mobiele apparaten is in de loop van 2013 met bijna 25% gestegen. Was dat in in het eerste kwartaal nog rond de 29%, in het laatste kwartaal van 2013 lag dat al boven de 36%. Het laat zien dat e-mail, net als het bezoeken van internetsites, bezig is om de desktops en laptops in te halen wat betreft gebruik.

Mobiele e-mail marketing

Voor bedrijven die e-mail inzetten als marketingtool wordt het wel duidelijk dat mobiel een enorm belangrijke speelt, en zal blijven spelen in de toekomst. Een manier om deze gebruiker gemakkelijk te bereiken is door middel van een zogeheten mobile first strategie voor nieuwsbrieven. Daarbij wordt een mailing ontworpen voor mobiele apparaten, waarna er wordt gezorgd dat deze ook op PC’s en laptops goed leesbaar is. Door deze opvatting kunnen de mobiele ontvangers perfect worden bediend.

Net als voor websites geldt voor e-mail dat er veel getest moet worden! Door de verschuiving zal je opnieuw moeten uitvinden wat er wel en niet werkt, en op basis daarvan verbeteringen doorvoeren.

 

Terug naar overzicht