Een kijkje in de Duitse e-commerce keuken

Een kijkje in de Duitse e-commerce keuken

Webwinkeliers die op zoek zijn naar uitbreiding over de grens, kijken vaak naar België en Duitsland. Zijn onze zuiderburen interessant omdat de stap qua taal makkelijk gemaakt kan worden, in Duitsland is het publiek dan weer veel groter dan in ons eigen land. Maar hoe staat het daar met e-commerce?

Er kwamen deze maand interessante cijfers naar buiten over het online winkelen in Duitsland. Branche organisatie Bvh deed onderzoek naar de resultaten in 2013 op het gebied van e-commerce en kwam met opvallende conclusies naar buiten. Conclusies waar ook Nederlandse webwinkels hun voordeel mee kunnen doen, wanneer die op het punt staan om over de grenzen te kijken.

Groei

Allereerst de groei in online aankopen. De verwachte groei in Duitsland heeft doorgezet en laat in 2013 een verbetering zien van maar liefst 40% – goed voor een jaaromzet van 39,1 miljard. Ook voor dit jaar wordt er weer een stevige groei verwacht, ditmaal van een kwart. Qua omzet zit het dus wel goed in Duitsland, de markt is interessant voor iedere webwinkel die op zoek is naar een grotere afzetmarkt.

Derden

Maar er is nog wel een uitdaging voor deze online shops. Anders dan in Nederland gebruiken veel Duitsers sites van derden om hun aankopen te doen. Ruim 60% van alle online aankopen zijn namelijk gedaan op marktplaatsen zoals Ebay. Dat is nogal opvallend, omdat dit cijfer in Nederland vele malen lager ligt. Het Duitse publiek lijkt vooral te vertrouwen op de extra controle van dergelijke marktplaatsen, en gaat daarheen om te zoeken naar het gewilde product. Wanneer Nederlandse shops de oversteek maken doen ze er dus goed aan om de marktplaatsen een duidelijke plek te geven in de marketingstrategie.

Ook mobiel doet het in Duitsland goed, zoals eigenlijk in heel Europa. De aankopen via mobiele apparaten zijn in 2013 verviervoudigd, en ook dit jaat wordt daar verdere groei verwacht.

Terug naar overzicht