
Dat blijkt uit onderzoek van Morgan Stanley, de zakenbank uit Amerika. Ze hebben een rapport opgesteld waarin te lezen valt dat e-commerce in 2016 verantwoordelijk is voor een omzet van 1 biljoen. Dat is 10% van de totale retailmarkt, nu is dat zo’n 6,5%.
Drijvende krachten
Dat de online verkoop zo stevig door blijft groeien heeft volgens de bank te maken met een aantal drijvende krachten, die deze groei mogelijk maken;
-
Gemak: de diverse opties om te bezorgen en de mogelijkheid om mobiel te shoppen
-
Distributie: producten kunnen waar dan ook ter wereld worden bezorgd
-
Selectie: een assortiment is niet langer afhankelijk van schapruimte
-
Kostenstructuur: e-commerce haalt het meest voordeel uit sales en marketing
-
Prijs: de prijzen liggen online veelal lager
E-commerce trends
In het rapport (dat hier te bekijken is) worden verder nog een aantal e-commerce trends besproken, die de komende jaren een belangrijke rol zullen gaan spelen. Zo is fulfilment een kritische factor wanneer het om succes gaat; partijen die dit efficiënt inrichten zullen een voorsprong nemen. Ook blijven de inkomsten van de verkoop door derde partijen groeien – zo laat de omzet van derden een grotere groei zien op Amazon, dan bij Amazon zelf. Daarnaast is ook de potentie van mobiel nog altijd erg belangrijk, op dit moment wordt er volgens Morgan Stanley nog te weinig aandacht besteed aan mobiele e-commerce; dat zal de komende jaren veranderen, en daarmee gaan zorgen voor een nieuwe groei.